Inresetillstånd USA, narkotikabrott

Hej! Vill så gärna åka till USA men är dömd för olika brott, våldsbrott-narkotikabrott mm, men undrar mer om ett av mina brott som är smuggling mellan Danmark och sverige. Blev dömd till 4 månader och det var Khat (afrikanskt).

MVH Daniella

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Som svensk så omfattas du av Visa Waiver Program WWP, vilket gör att du inte behöver ett visum utan istället behöver göra en ansökan om inresetillstånd (ESTA) för att att resa till USA.

I denna ansökan kommer du ha behöva svara på frågor rörande din tidigare brottslighet. Narkotikabrott är ett exempel av sådan brottslighet som utgör hinder för att kunna få ett inresetillstånd till USA.

Detta föranleder att du istället måste ansöka om ett turistvisum. Vid en sådan ansökan görs en individuell bedömmning om din tidigare dom utgör ett hinder. Du kommer få berätta under vilka omständigheter brottet förövades, och sedan tar Amerikanska ambassaden ett beslut om du anses vara lämplig för ett turistvisum.

Jag kan inte rakt av säga om just din tidigare brottslighet utgör ett definitivt hinder. Mitt tips är därför att ansöka om ett visum och sedan förklara att du har lämnat ditt brottsliga liv bakom dig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du skulle undra något mer ber jag dig att återkomma!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare