Intrång i sociala medie konton

Mina "vänner" gissade fram mitt lösenord till mitt tiktok konto utan att jag visste eller gick med på det och sen gick dom igenom mina privata grejer där och tog bilder på en konversation jag haft med en annan person och ena av demhär 2 "vännerna" har varit inne på mitt konto innan med så jag har bett henne att inte logga in på det innan också och även bytt lösenord sen dess men hon kom in igen och dem skriver massa saker som att jag är tappad, jätteful, störd, ingen älskar mig, tror inte mina föräldrar älskar mig med mera. Är detta olagligt och isåfall vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När någon loggar in på en annan persons konton på sociala medier eller liknande så kan det utgöra brott. Enligt brottsbalken 4 kap 9c § skulle en sådan handling utgöra dataintrångsbrott. Eftersom du inte har samtyckt så har de olovligen berett sig tillgång till dina sociala medier, vilken då utgör sådana data uppgifter som lagen avser.

Du skulle därför kunna vända dig till polisen och göra en anmälan.

Dessutom skulle även uttalandena du nämner utgöra brott i form av förolämpning enligt brottsbalken 5 kap 3 §.  Dock är det ett målsägandebrott, vilket innebär att man behöver själv väcka åtal, det är inte en åklagare som gör det, enligt 5 kap 5 §. Ett sådant åtal väcker man genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten enligt 47 kap. 1§ rättegångsbalken.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare