Jag och pojkvän har köpt hund tillsammans, vem äger den och vad händer med hunden om min pojkvän avlider eller om vi gör slut?

Min pojkvän köpte och jag köpte

en hund.

Det var min pojkvän som betalade, både jag och min pojkvän står på kvittot vid köpet.

Det är min pojkvän som står på försäkring samt som ägare på jordbruksverket.

Vem äger hunden?

Om min pojkvän dör. Vem får hunden då?

Om vi gör slut, vem har rätt till hunden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din pojkvän har tillsammans köpt en hund. I det här läget föreligger samäganderätt enligt Lag om samäganderätt.

Ni äger hunden tillsammans och era rättshandlingar rörande hunden måste ni göra ömsesidigt, se 2 § Lag om samäganderätt.

Om din pojkvän avlider, och ni inte är gifta, kommer du inte att ärva hunden. Sambor ärver inte varandra. Om ni gör slut, och är sambor, blir sambolagen tillämplig. Dock utgör hundar inte samboegendom vilket gör att du inte heller kommer få ta över hunden. Ni äger den emellertid tillsammans och ni får då på egen hand avgöra vem som skall få ta hand om hunden.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare