Kan den ene ägaren sälja tillbaka samägd hund?

Hunden köptes tillsammans,där killen betalar hela summan, tjejen står på ägarbeviset,så det är ju gemensam hund. Hunden är köpt av svärmor, kan killen då sälja tillbaka hunden till sin mor utan hennes godskännande?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som att det, precis som du säger, föreligger samägande avseende hunden. Varje part kan i praktiken behöva bevisa att de faktiskt båda äger hunden och att samäganderätt därmed föreligger. Saker som att de båda stått för kostnader avseende hunden (vid köpet och/eller allteftersom sedan dess), samt vem som står på ett eventuellt köpekontrakt och dylikt kan fungera som sådan bevisning.

När samäganderätt föreligger gäller som huvudregel att beslut rörande hunden kräver samtycke från samtliga delägare (2 § samäganderättslagen). Ett undantag som kan bli aktuellt när det gäller samägande av en hund är exempelvis brådskande veterinära beslut om hundens hälsa: beslut som dessa kan vid behov fattas utan delägares samtycke, när det inte hinner inhämtas. Beslut att sälja hunden är emellertid ett sådant beslut som omfattas av huvudregeln, och killen kan alltså inte sälja hunden utan tjejens samtycke. Att hunden ursprungligen är köpt av killens mor har ingen betydelse, tjejens samtycke krävs för försäljning även i den situationen.

Tveka inte att återkomma med en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare