Kan en gåva till mitt barn räknas som ett förskott på mitt arv?

Hej!

Min dotter har en mycket svår ekonomisk situation. Mina föräldrar har under några år hjälpt henne med bidrag för att "överleva". Det har inte varit tal om lyxkonsumtion. Summan uppgår kanske till runt 25 - 30 000. Kan det anses vara förtida arv, vilket kan dras ifrån min arvslott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din fråga avser vad som händer när dina föräldrars arv ska fördelas eftersom du undrar om summan kan avräknas från din arvslott. Bestämmelser om förskott av arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Av frågan framgår att dina föräldrar har gett pengarna till din dotter. I svensk arvsrätt finns en presumtionsregel som anger att en gåva från en arvlåtare till dennes bröstarvinge (dvs. arvlåtarens barn, och om dessa är avlidna, barnbarn osv.) ska anses vara förskott på arv. Förutsättningarna är att inget annat är föreskrivet eller att inget annat med anledning av omständigheterna måste ha varit avsett (6 kap. 1 § 1 meningen ÄB). Eftersom det inte är du utan din dotter som har fått pengarna blir denna regel som utgångspunkt inte tillämplig och pengarna kan inte dras av på din arvslott. Om du menar att pengarna till din dotter är att anse som en gåva till dig blir svaret ett annat, men av frågan framgår inte några omständigheter som skulle föranleda ett sådant antagande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma.

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare