Kan en god man ge bort egendom för huvudmannen i gåva och ska gåvan då ses som förskott på arv?

Min mor är dement och är på boende samt somnar in vilken dag som helst. Under detta året har pappa gett bort mammas smycken till min ena syster. Är detta korrekt att göra eller skall det räknas som förskotts arv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor från arvlåtare till bröstarvingar presumeras vara förskott på arv
Det finns en presumtion om att gåvor som en arvlåtare under sin livstid ger till sina bröstarvingar är förskott på arv. Detta under förutsättning att inget annat har föreskrivits. I ert fall gäller alltså att det presumeras att en gåva som er mamma ger er som hennes avkomlingar är förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB).

Har din pappa förvaltarskap eller är god man för din mamma?
Av din fråga framgår inte om din pappa har förvaltarskap eller är god man för din mamma eller inte men jag kommer att redogöra för vad som gäller om så är fallet. En god man respektive förvaltare får inte ge bort huvudmannens(din mammas) egendom om det inte rör sig om personliga presenter som inte står i missförhållande till huvudmannens ekonomiska villkor. Med det menas till exempel julklappar och födelsedagspresenter till normala värden (14 kap. 12 § FB)

Sammanfattningsvis
Om din pappa varken är förvaltare eller god man för din mamma har han inte rätt att ge bort hennes egendom över huvud taget. Om din pappa har förvaltarskap eller är god man för din mamma får han ge bort egendom endast om det är av mindre värde. Om det handlar om dyrare smycken har han inte rätt att ge bort sådan egendom alls. Om det däremot är smycken av mindre värde har han rätt att ge bort dem och det kommer i så fall räknas som förskott på arv för din syster om inget annat föreskrivits i till exempel testamente.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare