Kan en hyresvärd göra sig skyldig till brott genom att gå in i hyresgästs lägenhet med egen nyckel?

Jag hyr en lokal och hyresvärden gick i förra veckan in och tog alla mina saker trots att värden hela tiden sagt att jag har den enda nyckeln. Detta är ju inte ett inbrott eftersom de hade egen nyckel.

Vad kallas detta brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att hyresgästen måste lämna sitt samtycke till att hyresvärden går in i lägenheten (bostadslägenhet eller lokal). Detta gäller även om hyresvärden skulle ha en reservnyckel. Det bör även påpekas att hyresvärden inte har rätt att utan hyresgästens medgivande inneha en reservnyckel till lägenheten. Ofta anges det i så fall i hyresavtalet om hyresvärdens rätt att inneha en sådan nyckel. Även om hyresvärden har givits rätt att ha en reservnyckel innebär det inte att hyresvärden när som helst får gå in i lägenheten.

Undantag från huvudregeln om att hyresgästen måste lämna samtycke till tillträdet regleras i 12 kap. 26 § jordabalken (JB). Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller för att utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada (12 kap. 26 § första stycket JB). Vid akuta situationer, såsom vid större vattenläckor, kan hyresvärden ha rätt att tillträda lägenheten utan hyresgästens medgivande.

Om hyresvärden bereder sig tillträde till lägenheten utan att ha grund för detta i 12 kap. jordabalken kan det under vissa förutsättningar även vara brottsligt. I 4 kap. 6 § brottsbalken (BrB) regleras brotten hemfridsbrott och olaga intrång. I fall du inte använder lägenheten som din bostad är det i så fall olaga intrång som kan bli aktuellt (4 kap. 6 § andra stycket BrB). Även om din hyresvärd har en reservnyckel till lokalen, men inte haft någon rätt enligt 12 kap. 26 § JB att gå in i den, kan hyresvärden ha gjort sig skyldig till olaga intrång.

Det är även möjligt att hyresvärden genom tagandet av dina saker gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § BrB). Stöld enligt 8 kap. 1 § BrB blir i stället aktuellt om hyresvärden olovligen tagit saker som tillhör annan än hyresvärden själv och att tillgreppet inneburit ekonomisk skada samt att hyresvärden vid tidpunkten för brottet hade uppsåt att tillägna sig sakerna, så kallat tillägnelseuppsåt.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare