Kan jag ansöka om skilsmässa själv?

Så fort jag säger att jag vill skiljas kommer min man att skriva över dyr bil och banktillgodohavande på sina föräldrar för att jag ska få så lite som möjligt. Kan jag skicka in ansökan om skilsmässa tills tingsrätt och få ett datum på detta så att det han gör efter detta datum inte är lagligt. Därefter säga jag vill skiljas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i äktenskapsbalken (ÄktB).

Er egendom ska delas er emellan genom en bodelning. (,). Bodelningen i ditt fall görs med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena ser ut dagen då äktenskapsskillnaden väcktes. (9 kap. 2 § ÄktB). Detta är den kritiska tidpunkten och efter denna har det ingen betydelse om egendomsförhållandena ändras, och om din man skriver över bilen eller liknande kommer det inte att påverka ditt slutliga giftorättsgods. (11 kap. 4 § ÄktB).

Med det sagt kan du självmant, utan din makes vetskap, skicka in en ansökan om skilsmässa till tingsrätten. Det kallas då att ansöka om stämning angående äktenskapsskillnad. Det är den dagen det ankommer till tingsrätten som utgör den kritiska tidpunkten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare