Kan jag få skadestånd i hovrätten trots att jag inte överklagade tingsrättens dom?

Jag utsattes för olaga hot och utpressning. Gärningsmannen friades i tingsrätten. Åklagaren överklagade men jag valde att inte göra det då jag inte orkade med ännu en process. I hovrätten dömdes gärningsmannen för brotten och fick fängelsestraff.

Kan jag nu få ersättning för kränkningen och mitt psykiska lidande trots att jag inte överklagade själv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tingsrättens dom måste överklagas senast inom tre veckor (51 kap. 1 § rättegångsbalken). En dom som inte överklagas vinner laga kraft. Det betyder att den står fast och inte får ändras. Utgångspunkten är alltså att du inte kan få skadestånd om du inte överklagar.

Åklagaren kan i vissa fall överklaga för din räkning och föra din talan i hovrätten. Din möjlighet till skadestånd beror alltså på om åklagarens överklagande även gällde din rätt till skadestånd. Jag rekommenderar att du kontaktar hovrätten för att få information om detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare