Kan jag ge bidrag till barnbarn utan att det räknas som förskott på arv?

Hej! Jag har givit min son ekonomiskt bidrag sen han skiljde sig när barnen var ca 4 och 7år. Dom bodde hos honom varanna vecka. Delad vårdnad. Nu är barnen 19 och 22år och båda går på universitet. Under åren har jag gett sonen ca 5-600.000:- med sista ekonomiska bidraget för ca 3år sen. Jag vill INTE att det ska räknas som förskott från arvet då mina andra två vuxna barn har mkt god ekonomi och lever i förhållanden. Räcker det att jag skriver en bilaga till mitt ev. testamente att jag inte vill att bidraget ska räknas som förskott på arvet? Som jag uppskattar till netto 500.000:- och en BRF lägenhet värd ca 4.000.000 med ett lån på 900.000:- . Kan jag nu ge mina barnbarn som idag studerar månatliga bidrag till hyra och studiematerial utan att det räknas som förskott på min sons arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan ge dina barnbarn bidrag utan att det kommer att räknas som förskott på arv till din son?

Vad anses vara förskott på arv?

Regler om förskott på arv finns i Ärvdabalken (1958:637). Förskott på arv innebär kort att gåvor som ges till bröstarvingar (barn, barnbarn) när arvlåtaren är i liv ska avräknas på kvarlåtenskapen som finns när arvlåtaren är död och kvarlåtenskapen ska fördelas mellan arvstagarna.

Förskott på arv är någonting som avräknas på kvarlåtenskapen som huvudregel om en bröstarvinge fått en gåva. Huvudregeln är alltså att alla gåvor till bröstarvingar beräknas vara förskott på arv.

Ett viktigt undantag till denna huvudregel är att gåvor som anses utgöra en förälders underhållsskyldighet (som exempelvis kostnader för utbildning och uppehälle eller hobby) och även sedvaliga gåvor (födelsedagspresenter, julklappar m.m.) som då inte står i missförhållande till personens ekonomiska förhållanden (givarens) inte ska anses vara förskott på arv och därav inte heller avräknas (6 kap 1 och 2 §§ Ärvdabalken).

Min rekommendation

Då du bidragit med en ganska stor summa till din son och till dina barnbarn och inte vill att detta ska anses vara förskott på arv hade jag rekommenderat dig att skriva ett avtal, eller på något sätt förtydliga i ditt testamente att dina gåvor och bidrag till din son och dina barnbarn inte ska beräknas vara förskott på arv. Detta eftersom det i efterhand kan uppstå problem med bevisning i eventuell tvist.

För att svara på din fråga är det alltså okej att förtydliga detta i ditt testamente.

I ditt fall är gåvobrev inte möjligt eftersom det inte kan upprättas i efterhand. Vill du dock fortsätta ge dina barnbarn gåvor utan att det ska anses vara förskott på arv kan du också förtydliga detta genom gåvobrev som upprättas samtidigt som gåvan ges.

Vad kan du göra nu?

Behöver du ytterligare hjälp eller vill ha svar på frågor om hur testamentet ska upprättas är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister. Mer om det hittar du här

Hoppas du fick vägledning och klarhet i din fråga.

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare