Kan jag ge mitt ena barn extra under levnadstiden utan att det räknas som förskott på arv?

Hej. Jag har 2 barn varav det ena hjälper mig otroligt mycket med handling, skjuts till äkare, tvätt osv. Det andra av mina barn hjälper mig inte alls. Jag vill ge mitt barn som hjälper mig lite extra medans jag lever. När arvet efter mig ska fördelas så vill jag inte att det som jag har givit medans jag levde ska avräknas från arvet. Är detta möjligt? Jag tänker att överföringar från banken kommer att synas, och då blir det ju inget extra så att säga.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittas i Ärvdabalken, ÄB.

Kan du ge ditt ena barn mer i arv än det andra?

Huvudregeln gällande arvsrätt är att arvlåtarens barn, bröstarvingarna, ska ärva lika mycket, 2 kap. 1 § ÄB.

Ger arvlåtaren egendom eller pengar till endast en av sina bröstarvingar under sin livstid, ska i regel avräknas som förskott på arv, 6 kap. 1 § första stycket ÄB. Detta gäller dock endast om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det är alltså fullt möjligt att ge ditt ena barn lite extra under din levnadstid utan att det senare ska avräknas. För att det inte ska dras av som förskott på arv är det lättaste för dig att upprätta ett testamente där det framgår att det du givit det ena barnet under din levnadstid inte ska avräknas, men att den egendom du har kvar ska fördelas lika mellan barnen. Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen, samt undertecknas av testator, 10 kap. 1 § ÄB. Det är viktigt att testamentet uppfyller alla formkrav enligt 10 kap. ÄB för att det ska vara giltigt.

Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente hjälper gärna våra erfarna jurister här på Lawline dig med det.

Sammanfattning

Det är fullt möjligt för dig att se till att det du ger barnet som hjälper dig under din levnadstid inte sedan kommer avräknas som förskott. Skriv in att det du givit barnet inte ska räknas av som förskott i ett testamente så kommer endast det du har vid din bortgång fördelas mellan dina barn.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare