Kan jag skilja mig i Sverige om jag är bosatt utomlands men är svensk medborgare?

Hej, vi bor i Frankrike sedan 1995, men jag ar, liksom min man, svensk. Vi gifte oss i februari 1991. Kan vi skilja oss i Sverige eller måste vi ga genom fransk process? Vanliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet och vilka regler är tillämpliga?

Utifrån din fråga framgår det inte vilket land du och din man gifte er i. Som jag tolkar din fråga är ni båda bosatta i Frankrike men är fortfarande svenska medborgare. Vid äktenskapsskillnad i Sverige gäller reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB) och svensk domstol kan pröva en ansökan om äktenskapsskillnad då du är svensk medborgare. Ansökan behandlas då av Tingsrätten (14 kap. 3 § ÄktB). Om endast en av er vill skiljas finns det en betänketid på 6 månader (5 kap. 2 § ÄktB).

Om ni gift er utomlands är lagen om vissa internationella rättsförhållande rörande äktenskap och förmyndarskap tillämplig. För att ha möjlighet att skilja sig i Sverige efter att ha ingått äktenskap utomlands krävs det att äktenskapet först och främst anses giltigt i den stat där det ingicks men även att det anses giltigt i Sverige. En annan förutsättning är även att du som ansöker om skilsmässa är svensk medborgare och har hemvist i Sverige eller har haft hemvist i Sverige (3 kap. 2 § 2 punkten). Om dessa kriterier är uppfyllda kan du ansöka om skilsmässa i Sverige hos Tingsrätten trots att äktenskapet ingicks utomlands.

Kan jag skilja mig i Sverige?

Slutligen bör du och din man ha möjlighet att skilja er i Sverige och det krävs inte att ni går igenom en fransk process.

Hoppas att du fick svar på din fråga och om du skulle vilja ha vidare hjälp med ditt ärende råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller att ringa vår telefonrådgivning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare