Kan jag stämma någon för psykiskt lidande och inkomstbortfall för trakassering?

Hej.

Kan jag stämma någon för psykisk lidande och för förlorad arbetsinkomst? Detta eftersom mannen ifråga har trakasserat mig och besökt mig i mitt hem, polisanmälan gjordes. Men blev nerlagd.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att en person har trakasserat dig och besökt dig i ditt hem på ett oönskat sätt, och att du på grund av detta har utsatts för psykiskt lidande och gått miste om inkomst. Det framgår inte om det är fråga om en eller flera tillfällen då trakasserier har förekommit och inte heller om inkomstbortfallet beror på att du fick förhinder att jobba i ett konkret fall eller om det beror på psykiskt lidande som har uppstått i efterhand. Din fråga är skadeståndsrättslig och regleras i skadeståndslagen (SkL). För att svara på din fråga går jag först igenom förutsättningarna för skadeståndsskyldighet och gör sedan en bedömning av din situation.

Förutsättningarna för skadeståndsansvar och bedömning av din situation

Det finns inget hinder mot att stämma någon genom ett tvistemål efter att en polisutredning har blivit nedlagd. Att stämma personen gör du genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

För att någon ska kunna hållas skadeståndsansvarig måste först skada konstateras. I skadeståndslagen skiljs mellan personskada (2 kap. 1 § SkL), sakskada (2 kap. 2 § SkL), ren förmögenhetsskada (1 kap. 2 § SkL) och kränkning (2 kap. 3 § SkL). I ditt fall kan det sägas att du har lidit två skador - en personskada genom psykiskt lidande som resulterade in inkomstbortfall, och en kränkning som består av att du trakasserades och ofredades i ditt hem. För en personskada kan man enligt 5 kap. 1 § SkL få ersättning för bl.a. inkomstbortfall, och för en kränkning bestäms ersättningen enligt 5 kap. 6 § SkL utifrån vad som är skäligt med hänsyn till handlingens art och varaktighet

Efter att skada har konstateras, måste det kunna visas att det finns ett orsakssamband mellan skadevållarens gärningar och skadan, s.k. adekvat kausalitet. I ditt fall innebär det att det måste kunna visas att inkomstbortfallet och kränkningen beror på skadevållarens trakasserier. För att det överhuvudtaget ska anses föreligga kausalitet mellan gärningen och skadan, måste gärningen vara en nödvändig eller tillräcklig betingelse för skadan. För att kausaliteten också ska vara adekvat, måste skadan dessutom vara en naturlig följd av gärningen och sannolik. I ditt fall är det uppenbart att dina skador endast uppstod p.g.a. trakasserierna, och att du inte hade haft dessa skador om trakasserierna inte hade inträffat. Dessutom är psykiskt illamående en naturlig och inte ovanlig följd av trakasserier. En naturlig följd av psykiskt illamående är även att man inte kan jobba. Eftersom jag inte är bekant med det exakta händelseförloppet och alla omständigheter, är det svårt för mig att med säkerhet kunna säga att adekvat kausalitet föreligger. Utifrån det du har angivit är det dock troligt att så är fallet.

För skadeståndsansvar krävs det i nästa led att skadevållaren inte hade samtycke till gärningarna, vilket skadevållaren i ditt fall givetvis inte hade. Slutligen måste göras sannolikt att skadevållaren agerade med uppsåt eller med vårdslöshet, eftersom det enligt 2 kap. 1 § SkL är ett krav vid personskador. Det är mindre svårt att bevisa att skadevållaren har varit vårdslös. Då jag inte känner till några omständigheter om skadevållaren och din relation till denne, kan jag tyvärr inte göra en vidare bedömning av detta. Eftersom kontakterna med skadevållaren har varit obehagliga och oönskade av dig, är det dock mycket sannolikt att skadevållaren åtminstone kan anses ha varit vårdslös.

För skadeståndsansvar för kränkning krävs det enligt 2 kap. 3 § SkL slutligen att gärningen var brottslig och att angrepp gjordes mot person, frihet, frid eller ära. I ditt fall, om skadevållaren har trakasserat dig och på oönskat sätt har besökt ditt hem, finns det en god möjlighet att dessa gärningar är att betrakta som brottsliga och som angrepp mot din person och frid.

Sammantaget anser jag att du, utifrån uppgifterna du har lämnat, har möjlighet att erhålla skadestånd för inkomstbortfallet och kränkningen som trakasserierna innebar. Eftersom jag inte är bekant med de exakta omständigheterna i din situation, kan det dock ändå vara så att vissa omständigheter innebär att förutsättningarna för skadeståndsansvar inte är uppfyllda. För att få en kvalificerad bedömning där du har möjlighet att lämna en mer detaljerad beskrivning av händelserna och ditt lidande, rekommenderar jag att du hör av dig till en av våra jurister (se "BOKA" under svaret).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare