Kan konsumtion av CBD-olja leda till brott?

Hej! Jag har stoppats av polis och analysrapporten från Rättsmedicinalverket 0.0007 mikrogram/gram THC

i blodet. Anledning att THC påvisats var intag av kosttillskott i form av CBD olja i medicinskt syfte.

Kan jag dömas för drograttfylleri och ringa narkotikabrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

För att bruka vissa type av CBD-olja krävs licens och i så fall är det innehav för eget bruk 1 § 4 p. Narkotikastrafflag (1968:64), NSL, se https://lagen.nu/1968:64

Anledningen är att preparat eller oljor med CBD kan innehålla cannabisextrakt och är upptagna i "narkotikaförteckningen I" och klassificeras därför som narkotika. Industrihampa som har framställt på laglig väg ska, enligt EU-förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika under vissa angivna förhållanden, inte anses som narkotika. Alltså, cannabis ska alltså inte förstås som allt som är utvunnet ur hampa då vissa hampa-typer är undantagna med stöd av EU-förordningen, vilket innebär att vissa typer av CBD-olja är lagliga.

Sammanfattningsvis innebär det här att om du har licens för att bruka oljan eller om den har framställts enligt EU-förordningen som nämnts ovan så kan du inte dömas för brott, i annat fall är det upp till åklagare att bedöma om det föreligger brott och vidare upp till en domstol att avgöra målet om det kommer så långt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare