Kan man ångra eller korta ned anställningsavtal med 1 års uppsägningstid?

Hej! Jag har arbetat på en restaurang i några månader och jag har frågat flera gånger om anställningsavtal, nu här om dagen fick jag ett och jag skrev på. Men sedan såg jag att det var en oerhört lång uppsägningstid. 1 år.... Kan jag på något sätt korta ner uppsägningstiden eller ångra avtalet? Jag har planerat att starta eget och nu har jag hittat en grym lokal men den kommer troligtvis försvinna om jag måste vänta ett år.... Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Uppsägningstid vid anställningsavtal regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 11 § LAS ska en minsta uppsägningstid vara 1 månad. Ifall man har arbetat på en plats längre blir uppsägningstiden längre. Du har enbart arbetat där i några månader så längre uppsägningstid blir inte aktuellt i ditt fall. 11 § LAS är semidispositiv vilket innebär att den kan avtalas bort antingen genom vad som står i kollektivavtal eller genom avtal med din arbetsgivare. 1 år är dock en väldigt lång uppsägningstid och i de flesta fall inte rimligt. Du kan därför med hjälp av 36 § Avtalslagen antingen jämkas, dvs. komma överens om lägre uppsägningstid, eller förklaras ogiltigt pga. att villkoren inte är acceptabla.

För att svara på din fråga borde du således kunna antingen korta ned eller ångra avtalet med stöd av 36 § Avtalslagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare