FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/07/2021

Kan man begära ut släktings journal vid dödsfall?

Min moster har gått bort hon har i inga släktingar förutom 4 syskonbarn.Vi hade ingen kontakt .Men skulle vilja läsa hennes journal för att få veta hur hon dog ev sjukdomar.Hemmet där hon bodde säger det är sekretess hur kan vi syskonbarn få del av hennes journal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall släktingar har rätt att ta del av en anhörigs journal när hen går bort.

Avlidna personers journaluppgifter är skyddade av sekretess. Närstående personer kan få ta del av innehållet i en avlidens persons journal sålänge patienten eller närstående inte kan ta skada eller påverkas negativt av det. Läkare eller annan vårdpersonal som var ansvarig för din närståendes vård under den tid hen var vid livet ska göra en bedömning kring saken och ta ställning till om journalen kan lämnas ut. Jag hänvisar dig därför för att ta kontakt med den behandlande läkaren eller vårdpersonalen för att gå igenom saken.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare