Kan man dömas för både innehav och bruk av samma narkotika?

Hej. Jag blev stannar av polis när jag var ute och rasta hunden. Bilen med en polisman stannade framför mig samtidigt som hans kollega kröp upp bakom mig. Dem säger att dem ska hem till mig och utföra husrannsakan. Jag va orolig för hunden så jag sa bara ni inte skadar hunden så. Läste senare att anledning dem stoppade mig var att jag såg påverkad ut o pratade lite konstigt. Vem gör inte d när en bil stannar framför dig och en person som man aldrig sett för går mot en samtidigt som en kommer bakom dig. Dem sa också att hubdpatrull redan var på väg. Det hela var planerat. Det enda dem hittade var en 50ml metadon som är en halv dos. Tyvärr har jag inte på recept men det hittade dem hemma. Inget på mig utomhus när jag blev stoppad. Lämnade urinprov o var bara positiv på metadon. Blev dömd för ringa narkotikabrott men dem krävde 150×150dagsböter och det blir över 22000:-

Jag har lyckats överklaga så det ligger på 150x80 dagsböter men har inget jobb. Lever på a-kassa. Har läst att ringa ligger runt 30 dagsböter.

Är det inte så att om man lämnar positivt urinprov och dem i mitt fall hittade metadon att jag kan bara dömas för ett av brotten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om du har brukat delar av narkotikan som polisen hittade i ditt hem så ska du inte dömas för både innehav och bruk av narkotika. Det här slogs fast av högsta domstolen i en dom tidigare i år (mer info här). Om man har brukat narkotika som man åtalas för innehav av så ska man bara dömas för innehav.

De 30 dagsböterna du säger är praxis är relaterade till bruk av narkotika. Domstolen dömer generellt ut 30 dagsböter för bruk, oavsett vilken substans den tilltalade har brukat. När det gäller innehav skiljer sig antalet dagsböter åt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare