Kan man dömas för drograttfylleri om man inte tagit narkotika den dagen?

Hej! jag blev stoppad av polis när jag körde bil. Jag har sedan tidigare ett ringa narkotikabrott vilket gjorde att dom tog in mig för prov. Jag hade en ganska bra dialog med poliserna som båda två uttryckte att dom inte uppfattade mig som påverkad vid tillfället. (vilket jag inte heller var). Provet visade 0,0019µg. Jag menar att jag inte hade rökt den dagen jag blev stoppad och således inte kan ha begått gärningen med uppsåt.. har jag någon chans alls? jag har begärt att kalla polispatrullen som vittne..

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsliga regleringen

I 2 kap 4 § 2 st. lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott anges att den som för ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

I din information framgår det inte exakt vilken narkotika det ev. skulle vara frågan om eller vilket ämne det var som provet visade att du hade i kroppen. Det här har betydelse i ditt fall, eftersom vissa ämnen inte medför straffansvar. Du skrivet att du inte "rökt" jag kan bara spekulera om att det ev. skulle kunna röra sig om cannabispreparat, hasch, marijuana? De substanser som regeringen narkotikaförklarar i förhållande till 8 § NSL tas upp i bilaga 1 i förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika. I bilagan anges att tetrahydrocannabinol (THC) är narkotikaklassat, vilket är det huvudsakliga aktiva ämnet i hasch,marijuana och andra cannabispreparat. Däremot är det vanligt, i det fallen att det var ett tag sedan någon intog cannabis, att det finns kvar THC-SYRA i blodet, det är inte narkotikaklassat, och såldes inte straffbart, se NJA 2019 not 15 p.4. Skillnaden mellan THC och THC-syra, är att THC-syra är det ämne som nedbryts ur THC och är ett ämne som inte narkotikaklassat.

Slutsats

Som sagt, utifrån din information, är det svårt för mig att säga hur dina chanser ser ut, eftersom svaret beror på vilket ämne du hade i kroppen. Är det t.ex. THC-syra, är det inte straffbart. Är det däremot ett narkotikaklassat ämne du hade i kroppen blodet, t.ex. THC, ser frågan annorlunda ut. Vad gäller mängden i ett sådant fall, är det en nolltolerans om det finns narkotika kvar i blodet, det betyder alltså att inte behöver göras en bedömning om mängden eller om körförmågan påverkas eller inte, utan det är straffbart automatiskt. Vidare krävs för straffansvar dock att du haft uppsåt i förhållande till att du har intagit narkotika, dvs. om du med uppsåt t.ex. hade rökt cannabis dagen innan och det finns kvar THC i kroppen, så är det straffbart. Om du däremot inte tagit narkotikan med uppsåt vid intaget, kan du inte dömas för brottet.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Victoria StrömRådgivare