FrågaÖVRIGTTV-licens29/01/2021

Kan man få en profil på facebook avstängd?

Hej, Jag har blivit kontaktad av 6 personer på Facebook som skriver att gå till messenger och sänd mig ett direkt meddelande. Personerna i fråga utger sig för att vara Bruce Springsteen och börjar alltid med lite smicker för att sedan begära pengar. Hur kan man få dessa personer avstängda från Facebook?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att detta är mycket jobbigt för dig och givetvis ska en person aldrig utge sig för att vara någon den inte är. På facebook så kan du gå in på profilsidan till den som kontaktat dig och om du gör detta på en dator så finns tre prickar på en "knapp" i högra hörnet, osäker på hur det ser ut via mobilen. Om du klickar där så kan du välja att anmäla profilen, sedan är det upp till facebook om dem stänger av profilen eller inte.

Jag hoppas du hittar funktionen och beklagar att jag ej kan lägga in en bild för att beskriva. Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare