Kan man få sitt körkort återkallat till följd av ett ringa narkotikabrott?

Har blivit fälld utan rättegång för "ringa narkotikabrott" (cannabis 0,00038 mikrogram/g i blodprov. Fick böter för det. Min fråga är kan transportstyrelsen dra in mitt körkort om jag accepterar domen? Har en ringa rattfylla för ca: 2-3 år sedan i ryggen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du, till följd av att du blivit dömd för ringa narkotikabrott, kan få ditt körkort återkallat. Regler kring återkallelse av körkort finns i körkortslagen och jag kommer att utgå ifrån dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Kan ett ringa narkotikabrott leda till återkallelse av körkort?

I körkortslagen stadgas att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhänseende inte bör ha körkort (5 kap. 3 §, punkt 5, körkortslagen). Om en person vid ett flertal tillfällen exempelvis har omhändertagits av polisen på grund av berusning eller om det finns andra uppgifter om bruk av narkotika, kan körkortet återkallas.

Bestämmelsen möjliggör alltså återkallelse av ett körkort på grunden att personen inte anses lämplig att inneha ett körkort. Och anledningen kan, som nämnt ovan, vara att det finns nykterhetsanmärkningar mot personen (t.ex. omhändertagande enligt lagen om omhändertagande av berusade personer  eller uppgifter om att personen använt narkotika).

Däremot blir ditt körkort inte automatiskt indraget för att du blir dömd för ringa narkotikabrott. Transportstyrelsen ska  göra en utredning som innefattar en helhetsbedömning avseende risken för att misskötsamheten fortgår. Att du blivit dömd för ringa narkotikabrott kommer naturligtvis ha betydelse i den här bedömningen, men förmodligen räcker det inte med att du vid ett tillfälle blivit dömd för ringa narkotikabrott. Eftersom det var 2-3 år sedan den ringa rattfyllan inträffade är det svårt att säga vilken påverkan den kommer ha på utredningen. Hade den legat närmare i tiden, hade den förmodligen ansetts ha större betydelse än vad den har nu.

Sammanfattningsvis är det svårt att ge ett konkret svar på din fråga. Detta eftersom att Transportstyrelsen kommer göra en helhetsbedömning av dig och din situation. Förmodligen kommer inte ett ringa narkotikabrott leda till indraget körkort, men det går dessvärre inte att säga med 100% säkerhet.

Jag hoppas att du har fått lite klarhet i din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare