Kan man ge det ena barnet en gåva och den andra inget, och hur påverkar detta arvsfördelningen?

Kan maken ge bort sommarstugan efter att makan dött. Han ger bort stugan till den ena sonen, den andra sonen får inget

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkter

Först och främst tolkar jag det som att barnen är gemensamma till maken och makan. Vid makans bortgång tillfaller då barnens arv maken med fri förfoganderätt (3 kap 1§ Ärvdabalken). Det är först när maken dör som barnen får ut något arv. Först kommer utredas möjligheten att ge bort gåvor till sina barn, därefter hur detta påverkar arvsfördelningen vid makens död.

Att ge bort gåvor till sina barn

Det är fullt möjligt att ge bort en sommarstuga till sin son. En gåva av fastighet kräver dock att ett skriftligt gåvobrev upprättas (se 4 kap 29§ Jordabalken). Om man ger en gåva till sitt barn så anses gåvan utgöra ett förskott på arv, om inte annat framgår. Detta resulterar i att, när maken dör, så kommer det barnet att få mindre arv i jämförelse med syskonet (6 kap 1§ Ärvdabalken). Det andra barnet har med andra ord rätt till kompensation för att det ena barnet redan fått en del av arvet, fast i förskott. Om man inte vill att en gåva till sitt barn ska utgöra förskott på arv, så behöver man upprätta ett gåvobrev där man anger att så inte ska vara fallet.

Kan man göra ett barn arvslös?

Något som är viktigt att ha med sig är att man aldrig kan göra sina barn helt arvlösa. Låt säga att maken vid sin död efterlämnar 100 000 kr. Det skulle medföra att varje son får 50 000 kr var. Det är deras arvslott. Även om föräldrarna skriver ett testamente där det ena barnet inte ska få något arv, så kommer dock barnet alltid ha rätt till hälften av sin arvslott, det vill säga 25 000 kr (7 kap 1§ Ärvdabalken). Detta innebär att, om den enda egendomen som finns kvar efter makens död är en sommarstuga, så kommer den andra sonen att få rätt till åtminstone en del av den vid makens död.

Linnea HoodRådgivare