Kan man ta tillbaka en anmälan?

Om man gjort en anmälan man ångrar, kan man säga att man ljugit om allt och att inget var sant för att det ska läggas ner och den anklagade inte ska få reda på anmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå ifrån rättegångsbalken (RB) för att besvara din fråga.

Polisen har en skyldighet att utreda brott

Utgångspunkten är att polisen har en skyldighet att utreda misstänkta brott och ska göra det när det kommit till polisens vetskap, oberoende av om anmälaren vid ett senare tillfälle inte vill. Av denna anledning kan inte en polisanmälan tas tillbaka. Dock kan anmälaren informera polisen att denne inte vill medverka i en eventuell utredning, men å andra sidan innebär detta inte att fallet kommer att läggas ner. Anmälaren kan vidare meddela polisen om denne vill lägga till eller ändra någonting i sin polisanmälan.

Åklagaren bestämmer om åtal ska väckas

Efter att polisen har fullgjort sin förundersökning kommer åklagaren ta beslut ifall åtal ska väckas eller ej (45 kap. 1 § RB). Åklagaren har enligt huvudregeln en absolut åtalsplikt om denne anser att det finns tillräckliga bevis för en fällande dom (20 kap 6 § RB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga. Lawline erbjuder också gratis telefonrådgivning.
Gratis telefonrådgivning: ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare