Kan socialmyndigheten omhändertaga mina barn på grund av att jag begick ringa stöld?

Hej.

Jag mår jätte dåligt har fått ett brev från socialtjänsten att vi ska träffas jag o mina döttrar jag gjorde ett stort misstag snattade för 40 kr kommer jag förlora mina barn för mitt dumma misstag o måste man åka på de mötet vad händer om vi inte går dit min ena dotter är så känslig tycker allt är jätte jobbigt. Hjälp hjälp mig snälla. Tack snälla

Lawline svarar

Hejsan!

Det finns endast ett sätt för socialmyndigheten att, med tvång, ta barnen från din vårdnad, det är genom lag om vård av unga.

För att detta ska kunna hända måste en förälder visa att denne är inkapabel till att ta hand om barnen/barnet. Det sägs i att, "Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas."

Det ställs således höga trösklar för att en förälders beteende ska kunna anses befoga ett sådant omhändertagande som stadgas i 2§. Faktumet att du har begått snatteri (numera kallad ringa stöld), i och för sig, får inte vara anledning nog för att socialmyndigheten att tillvarata dina barn, förutsatt att det inte finns ytterligare omständigheter du inte nämner. Jag tar för givet att det inte finns sådana omständigheter, sålunda behöver du inte oroa dig för att myndigheten ska utsätta dig för något sådant.

Angående mötet och om du måste närvara.
Allting som socialmyndigheten gör är frivilligt. Det betyder att de inte kan göra något under tvång om det inte specifikt nämns i lag att man får göra det. Som exempel ovan finns det en lag om att kunna tvångsomhändertaga unga barn. Ett kallande till möte är således frivilligt för dig och dina barn. Socialmyndigheten brukar göra detta för att se till att allting är bra för barnen samt att omständigheter i hemmet är bra.

Jag hoppas jag har kunnat dämpa din oro och hjälpa dig att tillvarata din rätt.
Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare