Kan två aktiebolag samäga en fastighet?

Kan 2 aktiebolag äga 1 fastighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om två juridiska personer (aktiebolag) kan samäga en fastighet. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av samäganderättslagen (SamL) och jordabalken (JB).

Samägande av en fastighet

Som utgångspunkt kan en fastighet ägas av både fysiska och juridiska personer. Om en fastighet ägs av två eller fler delägare, regleras det genom SamL. Av 1 § SamL framgår det att om det är två samägare är utgångspunkten att man äger hälften var, förutsatt att inget annat kan visas.

Lagfart

Lagfart är en registrering i fastighetsregistret och betraktas som ett bevis av äganderätten. Den som förvärvat fast egendom måste ansöka om lagfart, se 20 kap. 1 § första stycket JB. Detta kan endast beviljas fysiska eller juridiska personer.

Sammanfattning

Eftersom aktiebolag ska anses som juridiska personer, och juridiska personer kan beviljas lagfart så blir svar på din fråga att ja, två aktiebolag kan äga en fastighet. Det blir då en fråga om samäganderätt enligt SamL.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare