Kan vara svårt att fälla en person för våldtäkt ifall datumet för brottet inte är klarlagt

Hej. Jag är 18 år och blev utsatt för våldtäkt av mitt ex under tiden vi var tillsammans. Dock insåg jag det inte förens efter vi hade gjort slut (1 år sen) och jag har förträngt det extremt mycket då jag mått väldigt dåligt över det. Minns inte exakt datum. Är det möjligt att göra en polisanmälan trots att jag inte vet vilket datum det skedde?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga särskilda regler i lagen om hur en polisanmälan ska göras. Därför finns det inget som stoppar att du polisanmäler brottet trots att du är osäker på vilket datum det skedde. Med det sagt är det svårare för den åklagare som kommer att leda förundersökningen i brottet att få till en fällande dom ifall du inte vet vilket datum det skedde. Att det dessutom gått lång tid sen brottet begicks talar också för att det blir svårt för åklagaren att bevisa vad din f.d. pojkvän har gjort.

Som du ser kan det tyvärr bli svårt att få till en fällande dom mot ditt ex. Dels eftersom det gått lång tid sedan det skedde (svårt att få fram exempelvis teknisk bevisning), dels eftersom det inte är klart vilket datum brottet skedde. Trots detta är mitt råd till dig att anmäla brottet till polisen för att åtminstone ha en chans att få någon slags upprättelse.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare