Kommer skilsmässoansökan att gå igenom trots att den andra maken inte vill skilja sig och vem har rätt till vinsten vid försäljning av bostadsrätt?

Hej!

Hoppas ni kan svara på mina frågor.

Om man är gift, har inga gemensamma barn och den ena partnern väljer att skilja sig men den andra partnern vägrar och agerar på ett hotfullt sätt och utrycker sig att inte göra slut. Partner som vill skilja sig har skickat in enskild skilsmässa, hur kommer det funka ifall partner som ej vill skilja sig inte går med att skilja sig ? Kommer det gå igenom ändån trots inte skriva på ?

Min andra fråga, paret bor ihop i en bostadsrätt som ägs av den som vill skilja sig. Kommer ägaren att få all vinst vid försäljningen eller har andra partnern rätt till att ta del av vinsten?

Paret bott ihop i 2 års tid tillsammans i bostadsrätten.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din första fråga som att du undrar över om en ansökan om äktenskapsskillnad (skilsmässa) kan gå igenom trots att den ena maken motsätter sig en skilsmässa. Jag tolkar din andra fråga som att du undrar över om en make har rätt till vinsten vid en försäljning av bostadsrätten trots att bostaden ägs av den andra maken. Regler om upplösande av äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag kommer i mitt svar även beröra brottsbalken (BrB).

Vad gäller om bara en av makarna vill skilja sig?

Om bara en av makarna vill skiljas, har den maken rätt till äktenskapsskillnad (skilsmässa) endast efter en betänketid (5 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att man inte kan skilja sig innan betänketiden löpt ut. När betänketiden löpt under minst 6 månader kan äktenskapet upplösas, men det krävs att någon av makarna framställer en begäran om det inom ett år (5 kap. 3 § ÄktB). Det är först i samband med begäran som makarna är skilda. Men om någon begäran inte framställts inom ett år från betänketidens början, är frågan om äktenskapsskillnad förfallen. Målet ska då avvisas av domstolen och äktenskapet fortsätter som om någon ansökan om äktenskapsskillnad aldrig har skett (14 kap. 14 § ÄktB).

Reglerna om betänketid finns för att inte ett förhastat beslut om äktenskapsskillnad ska tas. När makarna inte är ense om skilsmässa medför betänketiden att den som inte vill skiljas får ett visst anstånd innan en upplösning av äktenskapet kommer till stånd. Det är alltså inte möjligt att undvika betänketiden i en situation där den ena maken motsätter sig äktenskapsskillnad.

Svaret på din fråga är alltså att en enskild ansökan om skilsmässa kommer att gå igenom (efter att betänketiden löpt ut och en begäran har framställts) trots att den andra maken inte vill skilja sig. Du kan fylla i en enskild skilsmässoblankett här.

Den make som inte vill skilja sig agerar på ett hotfullt sätt

Man gör sig skyldig till olaga hot om man hotar någon med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet (4 kap. 5 § BrB). Straffet för olaga hot är böter eller fängelse i högst ett år. Jag behandlar de olika kriterierna som måste vara uppfyllda för att hotet ska vara straffbart under rubrikerna nedan.

Hot om brottslig gärning

För att hotet ska vara straffbart krävs för det första att hotet utgör ett hot om just en brottslig gärning dvs. att du ska komma att utsättas för ett annat brott t.ex. misshandel eller mord. Det spelar ingen roll om den som hotar inte har avsikter att verkställa hotet utan brottet fullbordas så fort man på något sätt uttrycker ett hot om en brottslig gärning.

Allvarlig rädsla

För det andra krävs att hotet har varit ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla. Det krävs dock inte att den hotade verkligen blir rädd utan det räcker med att hotet ska ha varit ägnat att framkalla sådan allvarlig rädsla.

Det är svårt för mig att utifrån informationen i din fråga bedöma om det rör sig om ett olaga hot eller inte. Men om du eller någon du känner har blivit hotad på ovanstående sätt skulle jag råda dig att kontakta polisen så snart som möjligt.

Har en make rätt till vinsten vid försäljningen av bostadsrätten trots att bostaden ägs av den andra maken?

Allmänt om bodelning

Efter att maken har skickat in skilsmässoansökan till tingsrätten och betänketiden har löpt ut ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Det som ska delas är makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är i princip allt makarna äger. Det kan vara bra att känna till att det finns vissa saker som inte ska delas mellan makarna i en bodelning:

- Enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB)

- Personlig egendom, till exempel kläder (10 kap. 2 § ÄktB)

- Det som makarna köper efter dagen då skilsmässoansökan kom in till tingsrätten (9 kap. 2 § första stycket)

Huvudregeln i en bodelning är alltså att makarnas giftorättsgods ska delas lika mellan dem. Först ska makarnas andelar i boet beräknas, den s.k. andelsberäkningen (11 kap. 1 § ÄktB). Man räknar alltså ihop värdet av tillgångarna. Därefter gör man avdrag för eventuella skulder från makarnas tillgångar (11 kap. 2 § första stycket ÄktB). Det värde som återstår efter att skulderna har dragits av ska slutligen läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB).

Bostadsrätten i ditt fall

För att veta om bostadsrätten ska ingå i bodelningen eller inte måste vi undersöka om den är giftorättsgods eller enskild egendom. Som jag nämnde tidigare så ingår giftorättsgods i bodelningen och ska delas mellan makarna men inte enskild egendom. Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Egendom kan t.ex. bli enskild på följande sätt:

- Genom ett äktenskapsförord

- Vid ett arv om det i ett testamente står att egendom som personen ärver ska vara enskild

- Vid en gåva från någon annan än den andra maken om det står i gåvohandlingen att egendomen som personen får i gåva ska vara enskild

Om det inte finns något äktenskapsförord eller någon annan omständighet som anges i bestämmelsen så kommer bostadsrätten att räknas som giftorättsgods och ingå i en bodelning. Detta innebär att den maken som inte äger bostadsrätten har rätt till hälften av eventuell vinst, även om det är den andra maken som har betalt för bostadsrätten.

Undantag från likadelning i vissa fall

Skevdelningsregeln

Jag har ovan redogjort för att makarnas giftorättsgods som utgångspunkt ska delas lika vid en bodelning. Men ibland kan en likadelning framstå som oskälig, t.ex. om äktenskapet har varit kortvarigt. Det kan också vara oskälig med en likadelning om den ena maken i samband med äktenskapets ingående har fört in egendom av stort värde (som i ditt fall med bostadsrätten).

Om den ena maken har mer giftorättsgods och äktenskapet har varit kortvarigt finns det alltså en möjlighet för den maken att från bodelningen ta undan en del av det giftorättsgods som den maken annars skulle ha fått dela med den andra maken (12 kap. 1 § första stycket ÄktB). I en sådan situation kommer den andra maken i stället få erhålla en mindre del än vad han/hon annars skulle ha fått av en likadelning.

Man gör skillnad på långvariga och kortvariga äktenskap. Man brukar säga att äktenskap som varat i mindre än fem år räknas som kortvariga äktenskap. Tänk på att man även räknar in om äktenskapet har föregåtts av ett samboende dvs. om man varit sambos innan äktenskapet. Det räknas inte som ett kortvarigt äktenskap om man t.ex. har varit gifta i två år men innan det varit sambos i fyra år eftersom den sammanräknade tiden för äktenskapet och tidigare samboende har varat i längre än fem år.

Vid bedömningen av hur stor del av giftorättsgodset som får tas undan från bodelningen brukar en schablonmässig metod "trappan" användas.

- 1:a året = 20 %

- 2:a året = 40 %

- 3:e året = 60 %

- 4:e året = 80 %

- 5:e året = 100%

Det innebär i stora drag att om man varit gift i ett år ska endast 20 % av giftorättsgodset ingå i bodelningen, har äktenskapet varat i två år ska 40 % ingå osv. Detta visar att ju längre tid äktenskapet varat, desto större del av giftorättsgodset ska delas. Då jag inte vet om ni har varit sambos innan ni gifte er och inte heller hur länge ni har varit gifta blir det svårt för mig att göra en korrekt bedömning. Men jag hoppas ändå att jag har klargjort situationen för dig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare