FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/05/2022

Köp mellan privatpersoner på nätet – vad göra om fått fel produkt?

Hej! Jag köpte en produkt till ett spel. Det va ett fordon från en privatperson som har en butik. Jag öppnade en ticket 2022-03-28. Jag fick svar 2022-03-29 om att jag skulle betala 229 kr. Vilket jag gjorde direkt. Jag skickade en screenshot på betalningen och sedan hände inget alls. Jag skrev 2022-04-03 och 2022-04-08 i min ticket och även taggade support teamet, men fick inget svar. 2022-04-25 skrev jag detta då jag inte fått det jag betalat för: Det har snart gått en månad sen jag betalade men jag har inte fått det jag betalat för, enligt köpevillkoren så ska jag få tillbaka pengarna efter 48 timmar. Så betala gärna tillbaka dom. När jag begärde pengarna tillbaka så fick jag svar direkt att han missat min betalning och en produkt skickades. Sen gick det några dagar innan jag hade tid att kolla fordonet. När jag väl gjorde det så insåg jag att det va fel produkt han skickat till mig och 2022-05-09 skrev jag i min ticket att det inte va rätt produkt. Jag har inte fått någon svar på det. I hans köpvillkor står det att kunden ska få tillbaka pengarna om kunden inte fått produkten inom 48 timmar, vilket jag inte fick och dessutom bad jag om de tillbaka. Jag vet inte hur man ska gå tillväga med detta, det kanske inte är mycket pengar men jag vill ha tillbaka dom. Vad finns det jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att utgå från att både du och säljaren har handlat som privatpersoner.

Tyvärr så tror jag inte att det finns så mycket du kan göra utöver att försöka kontakta säljaren igen och komma överens om en lösning. Jag vet inte riktigt hur tekniken fungerar avseende spelet och den aktuella produkten. Om det är möjligt att lämna tillbaka ”fordonet” och i första hand få pengarna tillbaka, alternativt i andra hand få den produkt som du ville ha från början, så vore detta givetvis en lämplig lösning. Om det inte är möjligt att lämna tillbaka produkten så skulle kanske en kompromisslösning kunna vara att du behåller den felaktiga produkten men får tillbaka en del av köpeskillingen?

Eftersom det rör sig om en så låg summa vore det inte ekonomiskt lönsamt att försöka lösa tvisten i domstol (bara ansökningsavgiften kostar 900 kr). Då du har köpt produkten av en privatperson kan inte Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ta upp ditt ärende (se https://www.arn.se/).

Inför framtiden kan det vara bra att tänka på att du inte har lika bra rättsligt skydd när du köper någonting av en privatperson jämfört med när du köper av ett företag. Om du vill läsa mer om vad som gäller vid köp mellan privatpersoner kan du göra det bland annat här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-kopsatt/kop-mellan-privatpersoner/

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare