Krävs det att en person är med på bilden för att bestämmelsen om kränkande fotografering ska vara tillämplig?

Hejsan. Jag har fått reda på att mitt ex utan min vetskap har fotat i min lägenhet, sedan visat upp detta för andra för att visa hur stökigt jag har det. Jag läste att olovlig fotografering är ett brott, men måste någon då vara med på fotot? Jag satt i videomöte och öppnade dörren för honom. Innan jag avslutat mötet någon minut senare, hade han gått in i lägenheten, satt sig i soffan i vardagsrummet och fotat. Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det krävs att någon är med på fotot för att bestämmelsen om olovlig fotografering (kränkande fotografering) ska bli tillämplig.

Tillämplig lag på situationen är främst brottsbalken (BrB).

Kränkande fotografering

I din fråga nämner du att du har läst att olovlig fotografering kan utgöra ett brott. Med detta antar jag att du syftar på bestämmelsen kränkande fotografering som återfinns i 4 kap. 6 a § BrB. Som du nämner är ett krav för att denna bestämmelse ska bli tillämplig, att en person ska finnas med på bilden. Övriga krav är att det ska ske olovligen och i hemlighet samt att personen på bilden ska befinna sig inomhus i en bostad, på en toalett, omklädningsrum eller annat liknande utrymme. Men eftersom kravet om att en person ska finnas med på bilden inte är uppfyllt i detta fall, blir inte denna bestämmelse tillämplig på din situation.

Sammanfattning och råd

Det korta svaret på din fråga är att ja, det krävs att en person är med på bilden för att bestämmelsen om kränkande fotografering ska bli tillämplig. Således blir inte bestämmelsen tillämplig på din situation, eftersom ingen, enligt min tolkning, var med på bilden som ditt ex tog.

Jag antar att du redan pratat med ditt ex om detta, annars skulle jag rekommendera dig att kontakta honom och berätta att du inte tycker det är okej att han tar bilder i din lägenhet då det är din privata bostad.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare