Lurad vid köp på internet

Hej Det var så att det fanns ett konto på instagram som ville sälja en hoodie till mig, jag säger ja och jag går med på att köpa den jag swishar personen 710kr och när jag swishat så väljer personen att blocka sitt instagram konto och det går inte längre att få tag på honom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan kommer jag att redogöra för vilket brott som skulle kunna bli aktuellt utifrån Brottsbalken (BrB).

Vilket brott rör det sig om?

I detta fall låter det som att du blivit utsatt för bedrägeri. För detta krävs att alla rekvisiten i 9 kap. 1 § BrB är uppfyllda. Paragrafen stadgar att den som:

· genom vilseledande

· förmår någon

· till handling,

· som innebär vinning för gärningsmannen och

· skada för den vilseledde, döms för bedrägeri.

Först och främst krävs alltså ett vilseledande. I detta fall skulle det vara att låta dig tro att du kommer få hoodien, medan gärningsmannen i själva verket bara vill åt dina pengar.

Nästa rekvisit är att gärningsmannen förmår den vilseledde till handling. Rekvisitet ger uttryck för att det måste finnas ett orsakssamband mellan gärningen och att den vilseledde gör något. I det här fallet är det att säljarens oriktiga uppgifter leder till att du betalar.

Slutligen finns ett krav på förmögenhetsöverföring som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. I det här fallet har du lidit en ekonomisk förlust medans gärningsmannen gjort en vinst.

Rekommendation

I detta fall är det troligt att det rör sig om ett bedrägeribrott. Jag rekommenderar därför att du gör en polisanmälan. Ta skärmdumpar på annonsen om du har kvar den, swishnummer och ev. annan övrig information.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare