Makes rätt att få den gemensamma bostaden avräknad på sin lott

Hej

Vem har rätt till huset?

Min man köpte huset vi bor i 4 år innan vi träffades. Bott tillsammans i huset snart 8 år. Jag har inte kunnat köpa in mig på huset pga jag har löneutmätning, vi har båda renoverat och aldrig haft delad ekonomi utan allt har varit gemensamt. Jag har tre barn boendes hos mig på heltid och han har sin sov varannan vecka.

Vid skilsmässa så blir det svårare för mig att hitta boende att hyra eller köpa pga mina anmärkningar.

Vi har fortfarande kvar på hus lånet, jag skriver vi eftersom vi båda betalar uppehället ihop men det är hans namn som står på lånet.

Vad har jag rätt till i denna sits?

Kan jag bestrida att vilja bo kvar? Eller har jag inte rätt till något förutom möbler osv ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din make ska skilja er och att du därför undrar vem av er som har rätt till det hus ni har bott i tillsammans i snart 8 år.

Vid frågor om äktenskapsskillnad blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Makarnas giftorättsgods ska fördelas mellan dem genom bodelning

När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska dock enbart deras giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Med enskild egendom förstås i sin tur bland annat (a) egendom som är enskild till följd av äktenskapsförord, (b) egendom som en make har fått i gåva med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda och (c) egendom som en make har erhållit genom testamente med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § ÄktB).

Av din fråga framgår inte huruvida det hus ni bor i är giftorättsgods eller enskild egendom. Om huset inte har gjorts till enskild egendom på något av ovanstående sätt, utgör det dock giftorättsgods och ska i så fall ingå i bodelningen.

Andelsberäkning och lottläggning

När makarnas egendom har kategoriserats som antingen giftorättsgods eller enskild egendom, ska deras andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Efter att avdrag har gjorts för eventuella skulder (11 kap. 2 § ÄktB), läggs återstoden normalt sett samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Summan av det giftorättsgods som den ena maken ska få för täckning av skulder och vid delning av återstående giftorättsgods utgör hans eller hennes andel i boet (11 kap. 6 § ÄktB).

När makarnas andelar sedan har beräknats, ska giftorättsgodset fördelas på lotter (11 kap. 7 § ÄktB). Det innebär att man avgör vilken egendom som ska tillfalla respektive make. För att en make ska ha rätt att få den gemensamma bostaden i avräkning på sin lott och alltså kunna bo kvar i den, krävs (1) att han eller hon bäst behöver bostaden och (2) att övertagandet kan anses skäligt med hänsyn till omständigheterna i övrigt (11 kap. 8 § ÄktB). Huruvida den ena maken bäst behöver bostaden och om hans eller hennes övertagande dessutom kan anses skäligt, får bedömas i varje enskilt fall. Vid behovs- och skälighetsprövningen beaktas dock särskilt om makarna har barn, vem av makarna som har lättast att skaffa en ny bostad och om bostaden kan ha ett affektionsvärde för någon av makarna.

Vad gäller i ditt fall?

Slutsatsen är alltså att det hus ni har bott i tillsammans kan utgöra giftorättsgods, även om din make köpte det innan ni träffades. Om huset är giftorättsgods ska det ingå i bodelningen och i så fall kan du eventuellt också få det avräknat på din lott; nämligen om du bäst behöver huset och övertagandet kan anses skälig. Tyvärr är det inte möjligt att ge ett konkret svar på om så är fallet i din situation, men eftersom du har fler barn boende hos dig på heltid och dessutom kan ha svårare att skaffa nytt boende kan man absolut argumentera för att du är den som bäst behöver bostaden.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare