FrågaFAMILJERÄTTFaderskap18/11/2019

Måste den biologiska fadern vara vårdnadshavare till nyfött barn?

Kan den biologiska faddern själv bestämma om han vill bli vårdnadshavare till ett nyfött barn?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vem som är vårdnadshavare regleras i Föräldrabalken (FB).

Om den biologiska fadern är gift med den biologiska modern vid barnets födsel, blir de båda vårdnadshavare. Om föräldrarna inte är gifta, är det endast modern som blir vårdnadshavare (6 kap. 3 § FB). För att den biologiska fadern då ska bli vårdnadshavare, krävs det antingen äktenskap med modern (6 kap. 3 § FB) eller en registrering hos Skatteverket (6 kap. 4 § FB).

Sammanfattningsvis kan man därför säga att om de biologiska föräldrarna inte är gifta, har fadern möjlighet att välja huruvida han vill bli vårdnadshavare, på så sätt att en anmälan om gemensam vårdnad då krävs.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Felicia FredinRådgivare