Måste egendom som ena sambon förvärvat ingå i bodelningen?

Jag och min sambo har inte skrivit ett samboavtal, vilket är bra att veta. Jag tänker göra slut och vet nu inte hur jag ska hantera delningen. Han köpte lägenheten tidigare i år och vi har tidigare bott ihop i 2,5 år. Lägenheten kan han ta och jag vill ej dela på den. Dock så är det jag som köpt alla(!!) möbler, säng, mikro, och allt annat som finns i lägenheten. Mycket köpte jag även under mina tonår för att samla på mig när jag väl flyttade ut, såsom glas osv. Jag har kvitto på allt jag köpt och har stått själv för dessa kostnader. Har även en delbetalning på sängen som jag står på och som jag själv betalar. Hur ska jag göra när jag flyttar ut? Kan jag ta med mig allt jag köpt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline md din fråga!

Jag uppfattar frågan som att du undrar huruvida de möbler och saker som du har köpt ska utgöra samboegendom och ingå i bodelningen. Vägledning finns att hämta i Sambolagen (2003:376).

Bodelning

Om samboförhållandet skulle komma att upphöra ska, på begäran av någon av samborna, samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8§ sambolagen). Det finns emellertid en möjlighet att i förväg avtala om att bodelning inte ska ske om samborna inte vill det (9§ st.1 sambolagen). Ett sådant samboavtal ska upprättas skriftligt och undertecknas av samborna (9§ st.2 sambolagen).

Samboegendom

Sambors gemensamma bohag utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning och inget annat följer av 4 § eller 9 § (3§ sambolagen). Med gemensamt bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6§ Sambolagen). Även vad gäller egendom finns en möjlighet att i förväg avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9§ st.1 sambolagen). Även här krävs det att avtalet är skriftligt och undertecknat av samborna (9§ st.2 sambolagen).

Vad som gäller i ditt fall

För att samboegendom ska fördelas mellan er sambor, krävs det att någon av er begär att en bodelning ska ske. Om en bodelning sker ska den egendom som du har köpt räknas som samboegendom och ska ingå i bodelningen om den förvärvades i syfte att ni skulle använda den gemensamt. Om så inte är fallet, ska egendomen inte ingå i bodelningen utan ska tillfalla endast dig. Däremot om det skulle vara samboegendom och du inte vill att det ska ingå i bodelningen, finns en möjlighet att så inte sker om ni i förväg har bestämt det i samboavtalet.

Om egendomen är din, får du göra hur du vill med den. Det går alltså bra att ta med dig allt när du flyttar ut!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare