Måste man arbeta ett arbetspass man tackat ja till om man får förhinder?

Jag arbetar som timanställd inom lss. För ett par veckor sedan blev jag erbjuden ett arbetspass som jag tackade ja till, insåg sedan 13 dagar innan passet att jag inte kommer kunna arbeta, mailar arbetsledaren som då säger att jag måste arbeta då ingen annan kan ta passet. Kan jag som timanställd bli tvingad att arbeta och får man inte ångra sig efter att man har tackat ja till passet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du om du kan avboka ditt arbetspass, trots att du tidigare tackat ja till det då du är timanställd.

Vad gäller?
Som timanställd har arbetstagaren rättigheten att tacka nej till arbetspass, men också skyldigheten att arbeta de pass som man har tackat ja till. Detta innebär att du är skyldig att arbeta de arbetspass du har åtagit dig. Skulle du välja att säga upp dig så har du en månads uppsägningstid, men är då fortfarande skyldig att arbeta de redan inbokade arbetspassen under uppsägningstiden.

Du har alltså åtagit dig att arbeta ett arbetspass, och kan därmed inte avboka detta med grunden att du är timanställd. Detta enligt avtalsrättsliga regler, 1 kap. 1 § avtalslagen.

Sammanfattningsvis
Vad du kan göra är att be arbetsledaren återigen kolla med dina kollegor, eller att du själv kollar om någon kollega kan tänka sig arbeta det passet i ditt ställe. Föreligger det särskilda skäl så kan även arbetsgivaren tänkas ta hänsyn till dessa.

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare