Misstänkt för narkotikabrott, vad händer nu?

Hej!

Jag blev tagen av polisen i helgen när jag var ute på stan och hade druckit väldigt mycket. Minns inte den sista timmen av kvällen och inte heller att jag blivit tagen när jag vaknade upp.. polisen sa då att dem misstänkte att jag tagit kokain, men detta är verkligen inget jag själv tror eller har något minne av. Jag fick iallafall lämna urinprov och ett snabbt polisförhör där jag sa att jag inte tagit något. Vad kommer hända nu? Kommer dem kontakta mig? Skicka brev hem? Och även om det visar negativt? Och om det skulle vara så att det visade positiv, vad kommer hända då? Kan jag bli straffad för att någon annan drogat ner mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om du är misstänkt för brott så kommer polisen att delge dig misstanke när det finns skäl till det, men man brukar avvakta till ett visst skede i utredningen innan så sker. Om provtagningen visar ett positivt resultat kommer det förmodligen att riktas en formell misstanke mot dig, och du kommer att kallas till förhör för att ge din bild av vad som har hänt. Om misstankarna inte kvarstår får du i regel inte något meddelande om det i ett såhär tidigt skede.

Om det är så att någon annan drogat ner dig ska du inte dömas för narkotikabrott, eftersom du saknat uppsåt till att begå brottet. Detta är givetvis någonting som du borde lägga fram vid förhör, om det är så du menar att det har gått till. Det är däremot inte helt säkert att man går fri även om någon annan har gjort det, eftersom det blir en fråga om bevisning i domstolen. Om en domstol bedömer att det är ställt utom rimligt tvivel att någon har begått ett brott med avseende på den bevisning som finns spelar det inte någon roll hur det "egentligen" gått till. På samma sätt kan en person som "egentligen" är skyldig till ett brott frikännas eftersom bevisningen inte räcker för att fälla honom.

Rådgivare