Möjliga påföljder vid innehav av narkotika

Hej! Vad kan påföljden bli om man åker fast med 60 gram hash och 40 tabletter tramadol?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Narkotikastrafflagen (NSL) är lagstiftningen som behandlar innehav av narkotika.

Enligt 1 § 6 punkten NSL, kan den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika dömas för narkotikabrott

Det finns tre olika nivåer av narkotikabrott som kan bli aktuella om du döms för att uppsåtligen begått ett narkotikabrott enligt 1 § NSL.

Ringa narkotikabrott, där straffskalan är böter eller fängelse upp till högst sex månader, 2 § NSL.Narkotikabrott, där straffskalan är fängelse i högst tre år, 1 § NSL.Grovt narkotikabrott, där straffskalan är fängelse i lägst två år och högst sju år, 3 § NSL.Synnerligen grovt narkotikabrott, där straffskalan är fängelse i lägst sex år och högst tio år, 3 § andra stycket NSL.

När det gäller att göra en gränsdragning till vilken nivå av narkotikabrott som du riskerar att dömas till beror det på vilken typ av drog och volymen det handlar om. Enligt rättsfallet RH 2016:24 jämställs tramadol i farlighetshänseende med cannabis. Volymen spelar även roll, och i samma rättsfall ansågs gränsen för att innehav inte längre kan anses vara ringa vid 20 gram verksam substans, och gränsen för grovt narkotikabrott verkar ligga vid 2 kg verksam substans. Ett innehav över 20 gram verksam substans men under 2 kg verksam substans riskerar att anses som narkotikabrott enligt 1 § NSL.

Slutsats

I ditt fall riskerar du att dömas för narkotikabrott om du blir påkommen med ett innehav av mer än 20 gram verksam substans av cannabis/tramadol.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare