Möjligt att besöka USA om dömd för ringa narkotikabrott?

Hej! Jag har tänkt att åka till USA i vinter för att träffa min flickvän. Problemet är att jag för 3 månader sedan åkte fast för ringa narkotikabrott. Jag har sökt runt om hur man kan komma in och de flesta skriver att man inte kan komma in om man söker ett esta.

Jag fick höra från en kompis som råkat ut för samma sak att man kan söka ett såkallat turist visum och där förklara vad som hänt och att man bara ska stanna i 2 veckor för att besöka sin flickvän/pojkvän etc.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sverige ingår i ett program som kallas för Visa Waiver Program och detta innebär att det är möjligt för svenskar att ansöka om ett ESTA istället för ett turistvisum. När du ansöker om ett ESTA måste du svara på olika frågor. En av dessa frågor rör huruvida du har brutit mot någon lag gällande innehav, brukande av eller spridning av narkotika. Eftersom att du måste svara ja på denna fråga innebär det med största sannolikhet att du inte kommer att beviljas ett ESTA. Vad du istället kan göra är att ansöka om ett turistvisum. När du ansöker om ett turistvisum kommer du att få gå på en intervju på den amerikanska ambassaden. Under intervjun kommer du att få berätta om ditt brott och omständigheterna kring detta. Utifrån en individuell bedömning gällande ditt fall blir din ansökan om turistvisum därefter godkänd eller avslagen. Att vara dömd för narkotikabrott är inget definitivt hinder mot att resa in i USA, du kan fortfarande få ett visum beviljat. Jag råder dig däremot att påbörja din ansökan i tid, detta eftersom att det tar längre tid att få ett turistvisum beviljat än vad det gör att få ett ESTA beviljat.

på denna sida kan du läsa om hur du ansöker om ett turistvisum: http://www.ustraveldocs.com/se/se-niv-typeb1b2.asp

Hoppas att detta besvarade din fråga och lycka till med din ansökan om turistvisum.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare