När anses en person ha begått hemfridsbrott?

Mina barns pappa går in i min lägenhet när jag inte är hemma. Var går gränsen för hemfridsbrott i en sån situation? Han har gjort detta flera gånger tidigare utan min vetskap. Vi har en infekterad relation och han vet (eller borde rimligen räkna ut) att han inte är välkommen i mitt hem. Har han begått ett brott i lagens mening?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar när någon kan ha gjort sig skyldig till hemfridsbrott. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Vad innebär hemfridsbrott?

En person kan genom att olovligen befinna sig eller stanna kvar i någon annans bostad göra sig skyldig till hemfridsbrott, 4 kap. 6 § BrB. Detta innebär att om dina barns pappa har befunnit sig i ditt hem utan ditt samtycke, så gör han sig skyldig till hemfridsbrott enligt lagens mening. Detta gäller oavsett om du är hemma eller inte.

Även i de fall du gett samtycke till att släppa in någon, men sedan ändrar du och vill att personen ska gå, så kan denne personen som kvarstannar utan ditt samtycke göra sig skyldig till hemfridsbrott.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare