När är en bostad och bohag samboegendom?

Blir en bostad som ena sambon förvärvat för gemensam användning under samboförhållandet samboegendom? Blir möbler som köps som ersättning för de möbler som samborna tog med sig till den gemensamma bostaden samboegendom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (samboL).

Vad är samboegendom?

Med samboegendom avses sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Vad som anses med gemensam användning beror på en rad olika faktorer. Egendom förvärvad före samboförhållandet anses vanligtvis inte förvärvad för gemensam användning. Det innebär att egendom som förvärvas efter samboförhållandets inledande anses normalt förvärvad för gemensam användning. Även avsikten med förvärvet och om egendom var tänkt att användas gemensamt är avgörande (prop. 1986/87:1 s. 257).

Detta gäller i ditt fall

Eftersom bostaden förvärvats under ert samboförhållande och var till för just gemensam användning enligt dig kommer denna bostad räknas som samboegendom. Gällande möblerna är även dessa samboegendom om de köptes för gemensam användning, exempelvis ett matbord där ni kan sitta och äta.

Att egendomen räknas som samboegendom gör att denna ska delas lika mellan er om samboförhållandet tar slut och någon av samborna begär det (8 § SamboL).

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare