När är sambolagen tillämplig och kan bodelningsförrättare utses vid bodelning?

Hej om vi tar som exempel att Hans och Greta har varit sammanboende i 19 år och de har två gemensamma barn och ett barn vardera från sina tidigare förhållanden. Förhållandet mellan Hans och Greta har länge varit dåligt och de har under många år diskuterat att de ska separeras. Ingen av de har dock gjort något åt saken förrän Hans för två och ett halvt år sedan definitivt gjort slut. Hans har därefter vid flera tillfällen gång på gång uppmanat Greta att flytta men hon bor alltjämt kvar i som han säger "hans hus". Greta har nu tröttnat och har begärt hos domstolen att en bodelningsförrättare ska förordnas. Hans har motsatt sig och bestritt hennes ansökan och gör gällande att sambolagen inte längre gäller och är tillämplig på deras förhållande eller att det i vart fall är för sent att begära bodelning, eftersom han gjorde slut redan för mer än två år sedan. Är då sambolagen tillämplig och gällande i denna situation? Är fastigheten samboegendom? och kan bodelningsförrättare förordnas som Greta önskar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Sambolagen är tillämplig på sambor. Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (se 1 § första stycket SamboL). Det råder ingen tvekan på att sambolagen ska tillämpas i ditt exempel med Hans och Greta då de sammanbott i 19 år. Sambolagen är alltså tillämplig

Bodelning vid samboskap
När ett samboförhållande upphör ska på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (se vidare 8 § första stycket SamboL). Begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde (se 8 § andra stycket SamboL). Utgångspunkten är alltså att man har ett år på sig från att förhållandet upphörde med att framställa krav på bodelning, något som kan tyckas peka på att Hans i exemplet har rätt.

När upphör ett samboförhållande?
Frågan är då när Hans och Gretas samboförhållande anses ha upphört i lagens mening. I 2 § SamboL regleras när ett samboförhållande anses upphöra. De uppräknade fallen är när samborna eller någon av dem ingår äktenskap, när samborna flyttar isär eller när någon av dem dör. Vidare anses ett samboförhållande också upphöra om någon av dem ansöker om förordnande av bodelningsförrättare, eller om rätt att få överta bostaden eller om någon av dem väcker talan om övertagande av bostad.

Vad jag kan förstå var ingen av dessa situationer för handen vid den tidpunkt Hans menade att samboförhållandet upphörde. Paret verkar ha gjort slut men sedan ändock fortsatt att sammanbo med varandra.

När det gäller de uppräknade situationerna i 2 § SamboL är avsikten att den uttömmande ska reglera fallen där ett samboförhållande ska anses ha upphört. Med detta menas att i lagens mening kan ett samboförhållande bara upphöra genom någon av de situationerna. I förarbetena till lagen har det dock sagts att det inte kan uteslutas att ett samboförhållande i ett enskilt fall ska kunna anses vara upphört även om ingen av de uppräknade situationerna föreligger. Lagstiftaren utesluter alltså inte att det kan finnas undantag från huvudregeln.

Det framgår vidare att för att ett samboförhållande ska anses ha upphört krävs att detta ska kunna framgå för en utomstående och att parternas egen uppfattning inte tillmäts någon betydelse.

Man får då falla tillbaka på definitionen av sambor. I och med att de fortfarande bor tillsammans uppfyller de rekvisitet av att stadigvarande bo tillsammans. När det gäller kraven på att det ska vara i ett parförhållande eller att de ska ha gemensamt hushåll har jag inte tillräckligt med omständigheter för att kunna göra en bedömning. Det ska dock tilläggas att om de fortfarande är folkbokförda på samma adress utgör detta en presumtion av att de två fortfarande är sambor. Jag skulle således landa i att de har fortsatt att vara sambor i lagens mening under dessa år, men jag kan inte veta säkert hur en domstol skulle se på saken.

Om då samboförhållandet inte skulle anses ha upphört när de gjorde slut skulle detta innebära att samboförhållandet i lagens mening upphörde först när Greta ansökte om bodelningsförrättare. I ett sådant fall är det inte för sent för henne att begära bodelning.

Samboegendom
I en bodelning mellan sambos är det som sagt enbart samboegendom som ska ingå. Sambos gemensamma bostad kan utgöra samboegendom, om den har förvärvats för gemensam användning. Huruvida detta är fallet i ditt exempel kan jag inte svara på, men om fastigheten köptes för gemensamt bruk är den helt säkert samboegendom och huvudregeln är i så fall att dess värde ska delas lika mellan samborna efter att skulderna avräknats (se vidare 14 § SamboL).

Bodelningsförrättare
Enligt 26 § SamboL ska vissa bestämmelser i äktenskapsbalken gälla även mellan sambos. Där ingår rätten att ansöka om bodelningsförrättare (se 17 kap. 1 § äktenskapsbalken). Om bodelning ska göras mellan samborna kan det alltså ske med hjälp av en bodelningsförrättare.

Om du skulle vilja ha hjälp av någon av våra verksamma jurister i ärendet kan du får det här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare