När föreligger brotten hemfridsbrott och ofredande?

Hej. Det är så att jag har en släkting som jag inte vill ha någon kontakt med pga denne är narsisit. Släktingen kom hem till mig oinbjudet och ville ha svar på varför jag inte svarar denne. Efter 5 minuter av att jag sa "nej jag vill inte ha dig här/ge dig svar" lämnade personen. Då denne släkting inte ser sig kunna göra fel är jag rädd att detta kan komma att ske igen. Är det så att jag kan anmäla detta och vad för brott skulle det kunna komma att bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är brottsbalken (BrB) som reglerar frågor om brott. Eventuella brott som kan aktualiseras i ditt fall är hemfridsbrott och ofredande. Jag kommer därför att redogöra för dessa två brott.

Vad krävs för att brottet hemfridsbrott ska föreligga?

Den som olovligen tränger in eller stannar kvar i annans bostad döms för hemfridsbrott. Likaså döms den som olovligen tränger in eller kvarstannar i en trädgård, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats som hör till bostaden eller boendet (4:6 BrB).

Det område som skyddas är någons bostad, det vill säga både det stället där någon bor och platsen som tillhör bostaden. Det betyder att din bostad skyddas av regeln, men även din fastighet, om du äger en sådan. Detta skydd gäller oavsett om hemmet är ditt eller om du bara sover över en natt (prop. 2021/22:194 s. 40). Att därför komma in i din bostad eller fastighet omfattas av skyddet. Med olovligen tränger in menar man att den som bor i bostaden inte har samtyckt till att den andra ska komma in. Man tar även hänsyn till hur länge en person har stannat kvar efter att någon ber personen om att lämna bostaden (prop. 2021/22:194 s. 40 f.). Om du säger till din släkting att han ska lämna och om hen gör det, så borde kravet på olovligen tränger in eller kvarstannar inte anses vara uppfyllt, och personen bör därför inte heller anses ha begått brottet hemfridsbrott. På samma sätt bör din släkting inte kunna dömas för hemfridsbrott om hen står vid ytterdörren och lämnar efter att du säger att hen ska lämna. Om det däremot tar några minuter innan hen lämnar, så uppfylls kravet på olovligen kvarstannar och då kan hen eventuellt bli dömd för hemfridsbrott.

Hemfridsbrottet kan även anses vara grovt. Hemfridsbrottet kan exempelvis anses vara grovt om gärningen innefattat våld, ofredande, skada på din egendom, eller om gärningen var särskilt farlig (4:6 3 st. BrB). Skulle det exempelvis visa sig att din släkting också gör sig skyldig till ofredande, så kan utfallet bli så att hen döms för grovt hemfridsbrott. För att åtal ska väckas krävs att hemfridsbrottet är grovt, eller att du som målsägande anger brottet till åtal, annars kommer inget hända (4:11 BrB).

Vad krävs för att brottet ofredande ska föreligga?

Den som utsätter en annan för störande kontakter döms för ofredande, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4:7 BrB). Detta innebär att man tar hänsyn till antalet störande kontakter, när och hur dessa sker, om kontakterna frammanar känslor som oro och obehag, eller nedsättande och kränkande budskap. Även subtila kontakter såsom att släktingen skulle följa efter dig eller återkommande stå utanför din bostad omfattas av regeln. Detta ses som hänsynslöst agerande. Man måste helt enkelt göra en helhetsbedömning av situationen. Eftersom jag inte känner till din situation i någon närmare detalj är det svårt för mig att uttala mig om din släktings beteende kan utgöra ett ofredande. Om jag antar att hen ofta stör dig genom upprepande kontakter eller om du känner en oro, rädsla eller obehag, så kan din släkting begå brottet ofredande. Det krävs dock också att hen har uppsåt till brottet. Även här behöver du ange brottet ofredande till åtal (4:11 BrB).

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Din släkting kan möjligen ha gjort sig skyldig till brotten hemfridsbrott och ofredande. Det är dock svårt för mig att uttala mig närmare om din släkting också har begått brotten, eftersom jag inte känner till detaljerna i ditt fall. Dessutom är det åklagaren som måste bevisa att din släkting har begått brotten. Min rekommendation är du pratar med din släkting om att du inte önskar så mycket kontakt. Om du orkar skulle jag även rekommendera att du pratar med polisen för att se hur myndigheten ser på saken.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare