Narkotikabrott av normalgraden, kokain

Hej! Räknas innehav av 32 gram kokain som större innehav av narkotika?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det sker alltid en bedömning i det enskilda fallet men i praxis har gränsen för grovt narkotikabrott gått vid 100 g kokain medan gränsen för narkotikabrott av normalgraden ligger runt 1,5 g kokain.

Innehav av 32 g kokain skulle alltså utifrån tidigare precis utgöra narkotikabrott av normalgraden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare