Narkotikabrott - beräkning av straff vid egenodlade plantor

Hej fick polisbesök och dom hittade 6st marijuanaplantor som jag skulle göra Cbd olja av, så till min fråga är det sant att dom väger hela plantan och räknar straff där efter?

Tack D

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förbud mot att inneha och bruka narkotika finns i Narkotikastrafflag (1968:64). Det som räknas är de ovanjordiska delarna av växten, alltså de delar som är över jord. Vika av växtens olika delar som använts i narkotikabruket anses i de flesta fall inte ha någon betydelse och inte heller vilken mängd av den aktiva substansen THC som narkotikan innehåller är det som är avgörande. I flera domar har man konstaterat att mängdresonemanget ska utgå från hela plantan (se t.ex. Svea hovrätts dom den 22 oktober 2014 i mål B 5256-14 och Göta hovrätts dom den 30 november 2016 i mål B 2362-16). Hänsyn ska också tas till att man även har framställt narkotikan, vid bestämmande av gärningens straffvärde (se Göta hovrätts dom den 30 november 2016 i mål B 2362-16). Så som du skriver i din fråga stämmer det att de utgår från hela plantan och beräknar straffet därefter.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare