Narkotikabrott och påföljd

Hej vad är straffet för innehav av 1 g metamfetamin och 2 ecstasy tabletter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar vad straffet är för innehav av en viss narkotikaklassad drog. Av narkotikastrafflagen 1§, (NSL) framgår det vilka handlingar som klassas som narkotikabrott.

Hur görs bedömningen om det är ringa eller narkotikabrott av normalgraden?

Bedömningen huruvida en gärning ska klassas som ringa narkotikabrott, 2§ NSL eller narkotikabrott av normalgraden 1§ NSL, avgörs med hänsyn till arten och mängden narkotika och övriga omständigheter.

Att hänsyn tas till arten av narkotikabrott innebär att man beaktar om det är en tyngre typ av narkotika. Till exempel brukar heroin och kokain klassas som narkotikabrott av normalgraden, jämfört med ecstasy eller cannabis som skulle kunna leda till att brottet ses som ringa.

Att hänsyn tas till mängden narkotika innebär att narkotika i mindre mängder klassas som ringa, jämfört med större mängder narkotika då sannolikheten är större att innehavet klassas som narkotikabrott av normalgraden.

Påföljden (straff) för ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden

Straffet för narkotikabrott av normalgraden är fängelse upp till 3 år enligt 1§ NSL. Om brottet bedöms vara ringa narkotikabrott är straffet böter eller fängelse i högst sex månader, 2§ NSL. Vilket straff som blir aktuellt avgörs av domstolen i det enskilda fallet och beroende på om det är ringa eller narkotikabrott av normalgraden.

Slutsats

Huruvida narkotikabrott bedöms vara ringa eller av normalgraden bedöms utifrån kriterierna, arten, mängden och övriga omständigheter. Innehav av 1 g metamfetamin och 2 ecstasy tabletter talar för att brottet bör anses klassas som ringa narkotikabrott med hänsyn till arten och mängden. Å andra sidan är det domstolen som i det enskilda fallet som avgör om det är ringa eller narkotikabrott av normalgraden utifrån alla omständigheter i det enskilda fallet.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare