Narkotikabrott - rätt till offentlig försvarare och påföljd

Hej, jag har fått en kallelse till att gå till rättegång. Misstänkt för narkotikabrott. Kokain 1.4g Under förhör med polis bad jag om en offentlig försvarare går det att utläsa i brevet jag fått hemskickat av domstolen. Vidare står det dock : domstolen har preliminärt bedömt att du inte behöver en offentlig försvarare. Vad innebär detta? Vilket straff kan det då bli? Brottet är av normalgraden. Varför får jag inte en offentlig försvarare? Jag lever under ordnande förhållanden, inga skulder och har fast jobb. Inte heller tidigare dömd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Reglerna om offentlig försvarare finns i 21 kap rättegångsbalken (RB).

Vilka som har rätt till en offentlig försvarare:

Alla har rätt att ha en försvarare närvarande under en rättegång. Alla har dock inte rätt till en offentlig försvarare. Eftersom en offentlig försvarare bekostas av staten måste vissa förutsättningar vara uppfyllda för att man ska ha rätt till en offentlig försvarare. Är man anhållen eller häktad, vilket jag tolkar din fråga som att du inte är, har man alltid rätt till att få en offentlig försvarare (21 kap 3a § RB). Om man är misstänkt för ett brott som kan leda till minst sex månaders fängelse har man också rätt till en offentlig försvarare. Man kan dock också ha rätt till en offentlig försvarare om man är misstänkt för lindrigare brott.

Man har också rätt till en offentlig försvarare om man är misstänkt för ett brott om:

  1. det finns finns behov med hänsyn till utredningen om brottet,
  2. försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till en annan påföljd än böter eller villkorlig dom,
  3. eller om det i övrigt finns särskilda skäl pga. målet eller den misstänktes personliga förhållanden.

Möjligt straff:

Jag tolkar din fråga så att det är innehav av narkotika som brottet gäller. Detta brottet regleras i 1 § sjätte punkten narkotikastrafflagen (NSL). Straffskalan för narkotikabrott är beroende av huruvida brottet anses vara ett fall av normalgraden, ett ringa fall eller ett grovt fall av narkotikabrott (1,2 & 3 §§ NSL). För att göra denna bedömning tar man bland annat hänsyn till vilken sort narkotika det handlar om och hur mycket narkotika det gäller.

Ringa narkotikabrott är främst för gärningar som enbart gäller eget bruk. När det gäller kokain tas i bedömningen hänsyn till att det är stark beroendeframkallande. Endast innehav av en obetydlig mängd kokain kan bedömas som ett ringa brott. I praxis har innehav av 0.6 gram kokain bedömts som ringa brott (se till exempel NJA 2008 s. 653) medans innehav av 0.73 gram kokain bedömdes som narkotikabrott av normalgraden (NJA 2008 nr 563). Gränsen för ringa brott enligt praxis går alltså vid 0.6 gram kokain. Då du haft 1.4 gram kokain så kommer du säkerligen dömas till narkotikabrott av normalgraden. Straffskalan för narkotikabrott av normalgraden är fängelse upp till 3 år (1 § tredje stycket NSL). Enligt praxis är straffet för innehav av 1 gram kokain en månads fängelse. En icke frihetsberövande påföljd, t.ex. villkorlig dom i förening med dagsböter, kan dock i vissa fall utdömas. Då du haft 1.4 gram kokain kommer du möjligen dömas till mellan 1-2 månaders fängelse. Denna bedömning görs dock med hänsyn till alla andra omständigheter i ditt fall. Om ditt innehav var för eget bruk och om du i övrigt lever under ordnade förhållanden (vilket du skriver att du gör) är det möjligt att du istället komma få en icke frihetsberövande påföljd.

Sammanfattningsvis:

Faktumet att du sannolikt kommer dömas till narkotikabrott av normalgraden, ett brott som kan leda till mindre än sex månaders fängelse, ligger förmodligen bakom tingsrättens bedömning att du inte behöver en offentlig försvarare. Om du ändå vill ha en försvarare kan du anlita en på din egna bekostnad.

Det är givetvis domstolen som i varje enskild fall beslutar vad påföljden blir för det aktuella brottet men det är möjligt att du kommer dömas till 1-2 månaders fängelse, men chansen att du får en icke frihetsberövande påföljd är stor. Det är möjligt att tingsrätten gjort bedömningen att du kommer dömas till icke frihetsberövande påföljd eftersom du inte ges en offentlig försvarare.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare