Narkotikabrott - vilket straff?

Om drygt 32 g kokain med emballage och drygt 470 g cannabis med emballage har påträffats i bostad är det möjligt att få någon annan påföljd än fängelse? Om denne person inte är dömd för tidigare narkotikabrott finns det möjlighet att få exempelvis skyddstillsyn, vård eller övervakare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Narkotikabrott – vilken nivå och vilket straffvärde?

För att veta vilken påföljd som kan bli aktuell i ditt exempel, måste man först konstatera vilken grad på brottet vi pratar om. Den huvudsakliga omständigheten som domstolar utgår från vid bedömningen av rubricering, är mängden, även om det finns andra faktorer som kan påverka detta så som syfte och omständigheterna kring innehavet. Angående mängdresonemanget gäller för cannabis att innehav av mer än 50g vanligen medför ett normalgradigt brott och 470 g (utan emballage dock) motsvarar runt 4 månaders fängelse. Vad gäller kokain är skalorna annorlunda, och gränsen för normalgradig går som utgångspunkt vid 0,5 g, och 32g motsvarar runt 10 månaders fängelse.

Man gör en samlad bedömning av båda straffvärdena och beaktar både försvårande och förmildrande omständigheter när domstolen gör en samlad bedömning av all brottslighet. Vanligen läggs inte straffvärdena ihop utan det dras av lite från den mildare brottet. Saker som kan påverka straffvärdet i förmildrande riktning är exempelvis om personen är under 21 år eller om man haft en allvarlig psykisk störning och nedsatt förmåga att inse sina handlingar. I skärpande riktning kan det vara om man haft ett allvarligt syfte med innehavet, att sälja eller om gärningarna utgjort ett led i organiseras brottslighet (29 kap. 1-3§§ brottsbalken). Utan att veta mer om personen personliga förhållanden eller andra omständigheter kring gärningarna, skulle jag säga att straffvärdet, enbart baserat på mängden, ligger runt ett års fängelse.

Hur bestäms påföljden?

För att kunna bedöma vilken påföljd som blir aktuell måste man först enligt ovan konstatera vilket straffvärde gärningarna har. När straffvärdet är ett år eller mer, brukar det innebära en presumtion för fängelse. Andra skäl för att presumera fängelse är om personen återfallet i liknande brottslighet eller om brottet har ett högt artvärde, vilket vissa typer av narkotikabrott kan ha om det är i överlåtelsesyfte exempelvis (30 kap. 4§ brottsbalken). Enbart på informationen som du skrivit, skulle jag säga att det finns en presumtion för ett fängelsestraff.

Fängelsepresumtionen kan dock brytas. Man kan få en villkorlig dom istället för fängelse, om den förenas med samhällstjänst och det är lämpligt utifrån personens förhållanden (30 kap. 7§ 2st brottsbalken). Man ska vara lämplig för samhällstjänst, alltså kunna hålla tider och ett jobb, inte ha missbruk och liknande social problem. Alternativt skulle man kunna få en skyddstillsyn, om personen förbättrat sin sociala situation sedan brottet begicks, exempelvis flyttat och försökt komma ur gamla gäng, går på behandling för eventuella missbruk eller liknande, eller om man har ett missbruk som man behöver få hjälp med via en behandlingsplan från frivården (30 kap. 9§ 2st brottsbalken). En skyddstillsyn innebär en övervakningstid med olika inslag av behandlingar beroende på det enskilda behovet.

Det är alltså svårt för mig att säga huruvida personen i din fråga skulle kunna få en annan påföljd än fängelse, då det i högsta grad beror på många personliga förhållanden.

Sammanfattningsvis

Utan att veta mer om gärningen eller personen i fråga, skulle jag säga att straffvärdet för det innehavet ligger runt ett år, men det kan vara lite högre och lite lägre beroende på olika omständigheter jag nämnt ovan. Om straffvärdet hamnar på ett år, finns det en presumtion för att fängelse ska väljas som påföljd, men det skulle kunna bli en skyddstillsyn med behandlingsplan om man exempelvis har ett pågående missbruk eller behöver hjälp att vidmakthålla en behandling man självmant valt, eller liknande. Frivården har många olika program för många olika problem. Det kan dock vara så att straffvärdet inte hamnat på 1 år, utan lägre beroende på personliga förhållanden, och då finns inte samma presumtion för fängelse, och då finns det ett större utrymme att ge skyddstillsyn. Sammantaget är det inte omöjligt att få en skyddstillsyn och övervakning, men det beror helt på flera omständigheter som jag tyvärr inte känner till här.

Jag hoppas du fått någon vägledning i dina frågor! Har du fler frågor är du välkommen att återkomma till oss.

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare