Ofredande och sexuellt ofredande

Hej! Min mamma har sedan 23e januari detta året fått sms utav en kvinna som påstår sig ha en relation med hennes man. Kvinnan skickar hela tiden sms till henne där hon beskriver sexuella möten och låter inte min mamma vara, hon har skickat nakenbilder på sig själv och vid ett tillfälle ringde hon 7 gånger på raken. Om detta är sant eller ej spelar ingen roll då mamma upplever detta som trakasserier och ofredande, hon har polisanmält detta 2 gånger. Polisen säger att dom inte kan göra något då det inte finns några hot, så dom bara sparar anmälan ifall det skulle utvecklas till hot. Hos mobilbutiken säger dem att det kostar minst 15 000 att börja utreda vem som har mobilen. Personen har bytt nummer/kontantkort 3 gånger och när man söker efter nummerna står det okänt(operatör tele 2 Sverige AB.

Jag läste en text härifrån då ni nämner att det kan vara kontantkort eller abonnemang men att personen aktivt valt att ha dolt nummer då står det (Okänt nummer (Operatör: Tele2 Sverige AB) och så har det stått på dessa olika nummer. Hur ska man lösa detta ? Mvh Josefin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofredande och sexuellt ofredande

Jag delar din mammas (hädanefter kallad M) uppfattning om att den andra kvinnans beteende utgör ofredande. Trakasserier är ett begrepp som återfinns i samband med frågor som rör diskriminering. Jag kommer inte ta upp det. Det finns två former av ofredande, "vanligt" ofredande och sexuellt ofredande. Bestämmelserna om dessa båda brott återfinns i 4 kap. 7 § respektive 6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken. Eftersom kontakterna är av sexuell natur är det fråga om ansvar för sexuellt ofredande i första hand, och för ofredande i andra hand. Vad som kan bli aktuellt i M:s fall är inte helt klart. För ansvar för sexuellt ofredande krävs nämligen att den andra kvinnans agerande varit ägnat att kränka M:s sexuella integritet. Om så varit fallet eller inte ankommer på domstolen att avgöra. Jag är i vart fall övertygad om att den andra kvinnan i vart fall gjort sig skyldig till ofredande. Jag utesluter inte heller sexuellt ofredande. Jag går inte in närmare på kriterierna som måste vara uppfyllda för att någon form av ofredande ska bli aktuellt, eftersom jag anser det vara uppenbart att så är fallet. Vad som bekymrar mig är polisens inställning. För ansvar för ofredande eller sexuellt ofredande krävs inte några hotelser. Rena kärleksförklaringar kan vara ofredande. Jag vill råda M att fråga polisen varför de kräver hot innan de agerar.

Hur ni ska säkra bevisning, det vill säga hur ni ska ta reda på vem den andra kvinnan är, kan jag inte hjälpa till med. Det är en fråga för operatören och polisen.

Lycka till!

Jesper EngRådgivare