Olovlig avlyssning

Hej, granne på gården hotade och skällde ut vår dotter på 5 år med att hon ringer polisen om vår dotter går i blomsterrabatten. Vår dotter blev jätterädd och kom hem gråtandes och darrade av rädsla, så jag och min man bestämde oss för att gå till den äldre damen och konfrontera henne om varför hon inte kom till oss om det. Det blev väldigt högljutt mellan oss det sas saker som t ex att hon behöver psykhjälp. Nu ett år senare har vi fått höra från andra grannar att vi blev videoinspelade av grannen mittemot den äldre damen utan att vi visste om det. Dessa grannar var inte med i samtalet utan bara spelade in oss i hemlighet, är detta olagligt? Till saken hör att vår dotter har inte vågat gå ut på 1 år och min man har bett den äldre damen om ursäkt att han skrek.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Avslyssning och videoinspelning av andra människor är inte lagreglerat i någon större utsträckning. Det finns dock ett brott som kallas "olovlig avlyssning" i brottsbalken 4 kap. 9 a §, https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1.

Vad paragrafen säger är att om din granne inte själv deltog i samtalet med dig och den gamla damen hade denne inte tillåtelse att spela in samtalet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare