Olovlig avlyssning om endast en person hörs i inspelningen?

Hej En person berättade att man inte får spela in samtal utan medgivande men sen läste jag att tidigare fråga hos er att "Huvudregeln är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet inte är medvetna om att samtalet spelas in, eller om personen själv inte deltar i samtalet. Av detta kan också förstås att motsatsvis är det fullt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Deltar man aktivt själv i dialogen så behöver inte den andra samtalsparten vara medveten om inspelningen heller. Det spelar ingen roll om samtalet sker t.ex. över telefon eller vid ett fysiskt möte (4 kap. 9a § BrB)." https://lawline.se/answers/nar-ar-det-lagligt-eller-olagligt-att-spela-in-samtal Det som jag undrar över gäller detta "Av detta kan också förstås att motsatsvis är det fullt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Deltar man aktivt själv i dialogen så behöver inte den andra samtalsparten vara medveten om inspelningen heller. Det spelar ingen roll om samtalet sker t.ex. över telefon eller vid ett fysiskt möte (4 kap. 9a § BrB)." Om den andra personen inte hörs på inspelningen är det olagligt då? Om den ena personen hörs själv men inte den andra anses det som olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är olagligt att spela in ett samtal om den andra personen inte hörs på inspelningen. I mitt svar kommer jag att tillämpa 4 kap. 9a§ brottsbalken (BrB).

Olovlig avlyssning

Det är olagligt att spela in privata samtal mellan personer som är omedvetna om att de blir inspelade, om den som spelar in samtalet inte är med i samtalet. Det innebär att det är tillåtet att spela in ett samtal utan att de andra personerna är medvetna om det, så länge personen som gör inspelningen är delaktig i samtalet.

Slutsats

Om personen som spelar in samtalet endast hörs bör det inte vara olagligt, eftersom han/hon är medveten om att inspelning sker och ingen annan blir inspelad. Däremot om endast motparten blir inspelad (endast hörs på inspelningen) och han/hon inte är medveten om det bör det vara olagligt, eftersom kravet på att personen ska delta i samtalet inte är uppfyllt. Alternativt, kravet på att personen ska vara medveten om att denne blir inspelad inte är uppfyllt.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare