FrågaFAMILJERÄTTFaderskap23/09/2023

Om fadern inte vill vara delaktig?

Hej, Jag är gravid i vecka 9 och pappan till barnet vill inte vara involverad alls. Jag och killen i fråga har ingen relation och när jag berättade att jag var gravid och ville behålla så vad han tydlig med att han inte ville vara delaktig. Det jag undrar över är vad han som pappa har för rättigheter och skyldigheter? Eftersom jag vet att han är den biologiska pappan så antar jag att jag måste ange honom till socialtjänsten och att han på så sätt kommer finnas med på papper. Kan han då komma när barnet är några år gammalt och kräva umgänge eller delad vårdnad? När vi pratat om det så har han sagt att han inte vill vara involverad alls eftersom han inte har möjlighet att vara närvarande och att det bästa för barnet är att isåfall växa upp med bara en förälder. Men eftersom jag inte känner honom så väl så är jag rädd att han ska komma och kräva saker sen och att barnet hamnar i kläm. Hur ska jag tänka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och fadern kan ingå ett avtal om att du ska ha ensam vårdnad om ditt barn. Avtalet kommer dock behöva godkännas av socialnämnden. Om du har ensam vårdnad kan fadern inte komma tillbaka och ta beslut som rör barnet, men skall betala underhållsstöd till er fram till att barnet fyller 18 år. Fadern kan dock ändra sig i framtiden och ansöka genom vårdnad enligt 6. kap 5 § FB. Centralt i alla fall som berör barn, så ligger fokus kring barnets bästa och detta beaktas i alla beslut som fattas kring barnet.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare