Om gåvor till barnbarn räknas som förskott på arv

Min bror har flera barn som får stora summor av vår mamma. Jag har inga barn och får inget. Hon vill ge sina barnbarn. Detta innebär att arvet blir lägre så småningom. Ska jag bara gilla läget el finns det lagar om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag som reglerar din fråga

Regler kring arvsfördelningen hittar vi i ärvdabalken (ÄB). Där hittar vi även bestämmelser kring förskott på arv i 6 kap. ÄB.

Förskott i arv till barnbarn avräknas inte

Huvudregeln är att sådant som en arvlåtare ger en bröstarvinge ska räknas som förskott på arv, 6:1 ÄB. I ditt fall är det din mamma som är arvlåtare och du och din bror är bröstarvingar eftersom att ni är hennes barn. Ett förskott på arv till en bröstarvinge innebär att arvet minskar i storlek för den bröstarvingen. Om din bror till exempel hade fått 100 000 kronor av er mamma så hade hans arv efter henne minskat i motsvarande mån eftersom det räknas som ett förskott på arv. Anledningen till det är att man förutsätter att en förälder vill att dennes barn ska ärva lika mycket.

Så är dock inte fallet med barnbarn. Om mottagaren är en annan arvinge än bröstarvinge så sker avräkning endast om det bl.a. har föreskrivits, 6:1 ÄB. Alltså avräknas inte förskott på arv till barnbarn som huvudregel.

Slutsats

Juridiskt blir mins slutsats därmed att du inte kan förhindra att arvet blir lägre. Däremot kan du försöka prata med din mamma och berätta att situationen känns jobbig för dig. Förhoppningsvis har hon förståelse för hur du känner.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att kontakta oss igen.

Sarah LianderRådgivare